Radnica pokračuje v demagogických vyhláseniach

  • Spravodajstvo
  • 23. mája 2017, 13:58
  • Autor:Jozef Vojčiniak

Radnica má analýzu, ktorá rieši záchranu piešťanského letiska! Túto informáciu zverejnil 17. mája na svojej webovej stránke piešťanský mestský úrad. V ďalšom texte hovorkyňa mesta Eva Bereczová rozvádza svoje myšlienky a podsúva ich obyvateľom spôsobom, ako keby dvaja ďalší akcionári (štát a trnavský vyšší územný celok) nemali o záchranu letiska záujem, nakoľko sa nedostavili na prezentáciu tejto analýzy na radnicu. Opak je však pravdou a zo strany radnice nejde o nič iné, len o demagogické vyhlásenia s cieľom zbaviť sa viny zo súčasného stavu letiskovej spoločnosti a očierniť zvyšných akcionárov.

Ako je už tradíciou u súčasného vedenia, ich „bombastické“ vyhlásenia sú zvyčajne polopravdou, ale často aj čistým klamstvom. Nie je to inak ani v tomto prípade. Materiál, na ktorý sa E. Bereczová odvoláva, nesie názov „Ekonomické posúdenie spoločnosti Letisko Piešťany“. Hneď v úvode tohto 37-stránkového materiálu je uvedené, čo je jeho skutočnou úlohou a čím sa zaoberá: „Táto analýza sa zaoberá ekonomickým zhodnotením súčasného stavu spoločnosti v rozsahu posúdenia hodnoty majetkovej účasti akcionárov. Kladie si za cieľ posúdenie stavu dotknutej spoločnosti z hľadiska rizika insolvencie, posúdenia veriteľskej štruktúry a potenciálu reštrukturovateľnosti záväzkov.“

A tak už úvod jasne naznačuje, že ide o ekonomickú analýzu a hlavne o posúdenie Mesta Piešťany, v akom vzťahu je voči letiskovej spoločnosti v prípade, ak dôjde k jej úpadku. V žiadnom prípade tento materiál nie je nejaký manuál na záchranu letiska.

Ekonomická analýza, ktorú dal primátor Miloš Tamajka vypracovať, však vo svojom rozsiahlom texte potvrdzuje slová väčšinového akcionára o finančnej poddimenzovanosti prevádzkového kapitálu letiska. To jest, že letisko Piešťany nemá na energie, ale ani na výplaty bez pomoci akcionárov. Táto skutočnosť je všeobecne známa a prezentovaná bola už na minuloročnom valnom zhromaždení väčšinovým akcionárom Trnavským samosprávnym krajom (TTSK). „Spoločnosť je a bola doposiaľ hlboko stratová a odkázaná na dotácie a finančné výpomoci,“ potvrdzuje tvrdenie TTSK Tamajkova analýza.

Tamajka jedno tvrdí, ale iné robí


Potrebné dotácie doposiaľ však realizoval len štát a TTSK, i keď Tamajka prostredníctvom médií vyhlásil, že sa k pomoci letisku pripoja aj Piešťany, nikdy sa tak nestalo. Dokonca písomné výzvy od vedenia letiska, aby splnil svoje verejné prísľuby, ignoroval. A na dôvažok sa voči majetku, ktorého je kúpeľné mesto spoluvlastník, správa „výpalníckym“ spôsobom a na konci minulého roka i tak už finančne zdecimovanému letisku naparil 200-tisícovú pokutu za jeho podlžnosti na dani z nehnuteľnosti.

Akoby Tamajkovi ani to nestačilo, ako letisko definitívne položiť na lopatky, podnikol kroky znemožňujúce letisku zabezpečiť si v bankových inštitúciách preklenovací úver. Za takýto úver by letisková spoločnosť ručila svojím nehnuteľným majetkom, ten však kompletne Tamajka nechal pohľadávkou mesta na katastri zablokovať. To finančná analýza aj potvrdzuje v tabuľkách na stranách 14 až 16, ktoré jednoznačne uvádzajú jediného veriteľa, a to Mesto Piešťany, ktorý letisku majetok zablokoval.

Zároveň však tento materiál potvrdzuje tvrdenia väčšinového akcionára, ktoré zazneli ešte v minulom roku, že v prípade ďalšej platobnej neschopnosti bude letisko vystavené hrozbám exekúcií zo strany zamestnancov, ak by nedostali svoje výplaty, ale i bývalých členov vedenia letiska, ktorým spoločnosť dlhuje na odmenách a o ich vyplatení jestvujú už aj právoplatné rozsudky. Jestvuje reálna hrozba, že celý proces môže skončiť bez možnosti ho ovplyvňovať či riadiť zo strany akcionárov.

Radnica manuál na záchranu letiska nemá!


„Dávame do pozornosti, že v prípade konkurzného scenára by veriteľ, Mesto Piešťany, bol podriadeným veriteľom a ako taký by stratil svoje zabezpečovacie poradie. V prípade konkurzu a taktiež v procese reštrukturalizácie by mesto nemalo právo hlasovať,“ uvádza finančná analýza.

Zároveň je možné sa v nej dočítať, o čom uvažoval a presadzoval TTSK ako jednu z možností, ako pod kontrolou všetkých troch akcionárov leteckú spoločnosť ozdraviť.

Táto správa Mestu Piešťany dôrazne radí a odporúča vyhnúť sa konkurzu, ale i reštrukturalizácii, nakoľko by na ich priebeh nemalo žiaden dosah. Piešťany tiež upozorňuje, že ak by sa letisková spoločnosť dostala do procesov, na ktoré by mesto nemalo dosah, z hľadiska štruktúry majetku, kde prevládajú hlavne pozemky, by sa s najväčšou pravdepodobnosťou tieto ocitli v rukách špekulatívnych developerov.

A tu sa v zásade finančná analýza končí. Čo znamená, že piešťanská radnica opäť verejnosť podvádza, a materiál, ktorý si nechala vypracovať, nie je žiaden zázračný manuál na záchranu letiska, ale len analýza potvrdzujúca už dávno známe fakty, že prvoradým problémom letiskovej spoločnosti nie je napríklad to, čo bude robiť o dva roky, ale zásadným problémom je súčasnosť a riešenia, ako zabezpečiť finančnú hotovosť vykrývajúcu jej prevádzkové náklady, výplaty pre zamestnancov, ale i zbavenie sa podlžností na súdom priznaných odmenách bývalým členom vedenia letiska z čias, keď bol jeho väčšinovým akcionárom štát.

Piešťany zastúpenie v akciovke odmietajú


A tak, ak z možnosti uvrhnúť letisko do konkurzu na základe exekúcií vynecháme uvedené oprávnené pohľadávky, je už len jediný veriteľ, ktorý to môže urobiť, a to je Mesto Piešťany, ktoré prostredníctvom vyhlásení svojej hovorkyne Bereczovej či primátora Tamajku tvrdí, že chce letisko zachraňovať, no reálne kroky, ktoré súčasné vedenie mesta podniká, svedčia o opaku.

Ako si inak vysvetliť, že Tamajka nereaguje na už niekoľkonásobnú ponuku zo strany vedenia TTSK chopiť sa spoluzodpovednosti za budúcnosť letiska a prijať post predsedu dozornej rady? Čo sa tiež dá vysvetliť i Tamajkovými pohnútkami, že ak by túto ponuku akceptoval, už by sa nemohol pred médiami a verejnosťou sťažovať na skutočnosť, že Mesto Piešťany nemá v riadiacich orgánoch zastúpenie. To je síce pravda, ale druhá časť pravdy je, že Mesto Piešťany odmieta v riadiacich orgánoch svoje zastúpenie, Prípadne, ako si vysvetliť nevypočuté žiadosti TTSK, aby sa aj mesto aktívne pripojilo k pomoci svojmu letisku, pretože nie zvyšných sedem okresov Trnavského kraja ho nevyhnutne potrebuje ako leteckú bránu i do časti sveta mimo Európskej únie, ale práve najznámejšie slovenské kúpeľné mesto pre rozvoj turizmu v akejkoľvek podobe potrebuje ťažké časy leteckej prepravy prežiť a svoj letecký koridor zachovať i za cenu dočasnej finančnej pomoci.

To však M. Tamajka a ľudia, ktorých si po nástupe na radnicu na dôležité posty dosadil, musia pre letisko urobiť čosi viac, ako len vydávať populistické vyhlásenia. Vedenie letiskovej spoločnosti od úvodu tohto roka do rúk Tamajkovi adresovalo už sedem listov, ktorými ho žiada o pomoc a spoluprácu pri zachraňovaní letiska. Každý z nich však Tamajka odignoroval a neodpovedal na ne.

Populizmus politikov letisko nezachráni


V súčasnom období sa však snaží z ignorácie a nekonania vyvliecť zvolávaním stretnutia akcionárov na podivné konzultácie o budúcnosti letiska v termíne, keď len dva dni nato, 31. mája, sa koná riadne valné zhromaždenie. Ak by však mal Tamajka úprimnú snahu ekonomické posúdenie letiskovej spoločnosti prezentovať, stačí mu túto analýzu poslať v písomnej podobe ostatným dvom akcionárom spolu so žiadosťou o rozšírenie programu o tento bod.
Namiesto toho opäť volí demagogickú taktiku „samovyviňovania sa“ rovnako ako v minulom roku, keď vinu za stav letiska zvaľoval na ostatných akcionárov, čo zdôvodňoval vraj ich neochotou zvolať mimoriadne valné zhromaždenie, ktorého sa Tamajka domáhal, a to rovnako ako v súčasnosti len pár dní pred konaním riadneho valného zhromaždenia.

V prípade, ak sa opäť postaví na tribúny s populistickými vyhláseniami po boku poslanca národnej rady Jozefa Viskupiča (OĽaNO) Tomáš Hudcovič (Spoločne pre Piešťany) a s nimi aj Michal Hynek, ten po boku svojho straníckeho lídra Sme rodina Borisa Kollára, nastane scenár ako cez „kopirák“ z konca minulého roka.

Pre kompletnosť opakovania sa situácie už len stačí, aby sa k nim pripojil známy trojlístok piešťanských seniorov (ktorí sú okrem iného v súčasnosti aktívni i v snahe prekaziť výstavbu cyklochodníka v telese železnice z Piešťan do Vrbového – pozn. red.) a máme tu reprízu nič neriešiacich demagogických útokov a populistických vyhlásení voči vedeniu letiskovej spoločnosti bez ozajstných riešení.

Tentoraz však aj nezávislá ekonomická analýza vypracovaná na objednávku radnice hovorí o tom istom, čo od samého počiatku presadzuje TTSK. V úplnom znení túto správu nájdete TU.

Okrem Trnavského samosprávneho kraja (59,31 %) sú ďalšími akcionármi v letiskovej spoločnosti Mesto Piešťany (20,04 %) a ministerstvo dopravy (20,65 %). Letisko Piešťany vytvára každý mesiac stratu asi 30-tisíc eur.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 20, ktoré je v predaji od 23. mája.

0 Shares

Najnovšie správy

V Hoteli Sandor Pavillon sa v sobotu 11. septembra stretli maturanti so svojím triednym Jaroslavom Gregoričkom po 50 rokoch od…
  • 28.09.2021, 00:03
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
Dnes je utorok 28. septembra. Tento deň je Svetovým dňom besnoty, Svetovým dňom za právo vedieť a Medzinárodným námorným dňom…
  • 27.09.2021, 23:30
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 27. septembra. Tento deň je Svetovým dňom cestovného ruchu a Dňom železničiarov. Meniny má Cyprián.
  • 26.09.2021, 23:30
  • Dobré ráno, Piešťany!
utorok, 28. septembra 2021
Meniny má Václav, zajtra Michal, Michaela