Predražená mestská autobusová doprava v Piešťanoch

  • Spravodajstvo
  • 25. januára 2017, 13:28
  • Autor:Jozef Vojčiniak

Centrum Piešťan sa za ostatné roky zapĺňa parkujúcimi osobnými autami a autobusy mestskej hromadnej dopravy často zívajú prázdnotou. Mesto ju však i napriek tomu dotuje z roka na rok čím ďalej tým väčšou sumou. V roku 2016 mesto hradilo dopravcovi za prevádzku autobusovej dopravy z rozpočtu 315-tisíc eur, v minulom roku sa dotácia vyšplhala na 390-tisíc a pre rok 2017 je na tento účel vyčlenená suma až 405-tisíc eur.

Sú však prostriedky vyčleňované na dotovanie mestskej autobusovej dopravy (MAD) „daň“ za údajný komfort obyvateľov mesta alebo len nehospodárne mrhanie peňazí daňových poplatníkov?

V prípade, ak porovnáme obdobne veľké mestá, ako sú Piešťany, s mestami blízkeho regiónu, suma na dotovanie autobusovej dopravy vyvoláva viacero otáznikov. V Hlohovci na takýto účel vyčleňujú z rozpočtu 113-tisíc, v Skalici 98-tisíc, v Senici 155-tisíc a v Novom Meste nad Váhom len 22-tisíc eur.

MAD na území Piešťan zabezpečuje dopravca ARRIVA Trnava, a.s., na základe zmluvy uzavretej v roku 2008. Mesto zo svojho rozpočtu poskytuje dopravcovi príspevok na úhradu preukázanej straty za dohodnutý prepravný výkon v rozsahu schválených cestovných poriadkov.

Preukázanou stratou je rozdiel medzi ekonomickou cenou za poskytovanie výkonov vo verejnom záujme a tržbami z regulovaného cestovného. Pod regulovaným cestovným sa rozumie najmä doplatenie ceny zľavnených cestovných lístkov pre študentov či dôchodcov.

V súčasnosti je MAD v meste Piešťany zabezpečovaná ôsmimi autobusmi, pričom jeden je záložný v prípade poruchy. Autobusy premávajú na jedenástich linkách s celkovým objemom približne 334-tisíc najazdených kilometrov ročne.

MAD bola v Piešťanoch v roku 2010 optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným tímom odborníkov z katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity. Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať v regulovaní parkovania v centre spoplatnením parkovísk a zriaďovaním „jednosmeriek“ tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi.

Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní následne prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce, ale, naopak, mesto sa čím ďalej tým viac zapĺňa osobnými automobilmi. Autobusy tak premávajú poloprázdne, no i napriek tomu radnica za ich prevádzku platí každý rok viac.

Nehovoriac o tom, že i spôsob trasovania liniek by zrejme bolo nutné prehodnotiť, nakoľko od roku 2010 sa zmenili miesta, kam obyvatelia cestujú najčastejšie, kam menej často, a za tie roky sa zmenili i grafikony príchodov vlakov či medzimestských autobusov a linky mestskej dopravy na ne nenadväzujú.

Mestskí poslanci pri pripomienkovaní mestského rozpočtu na rok 2017 v decembri minulého roka doslovne paberkovali úspory po stovkách eur na úkor akcií, ktoré pripravujú mestské kultúrne inštitúcie pre obyvateľov. Stovky tisíc eur sa pritom z radničnej pokladnice strácajú pomedzi prsty na prevádzku autobusov, na ktoré sa obyvatelia i tak ponosujú.

Je síce pravda, že radnica tento rok na optimalizáciu MAD vyčlenila 30-tisíc eur, možno by však stačilo, aby v rámci regulovania parkovania v centre mesta ako prvé zrušila vyhradené bezplatné státie pre vedenie mesta pred budovou radnice. Zrejme by radnica aj bez toho 30-tisícoveho optimalizovania veľmi rýchlo prišla na to, aké je to čisté zúfalstvo pokúšať sa v Piešťanoch cestovať za prácou autobusmi.

Zatiaľ však obyvateľom starých Piešťan či mestskej časti Kocurice neostáva nič iné, len frflať na to, ako riedko k nim chodia autobusy. Prípadne sadnúť na bicykel či do vlastného auta.

Vizitka to však nie je dobrá ani pred návštevníkmi, ktorí do kúpeľného mesta prichádzajú autobusmi či vlakmi a žiadne spoje do iných častí Piešťan na ne nenadväzujú.

Hovorí sa, že prvý dojem je najdôležitejší. Vedenie mesta neustále opakuje, že chce Piešťany pre hostí zatraktívniť. Tak ten prvý „atraktívny“ dojem, čo návštevníci po vystúpení z vlaku či autobusu získajú, je pohľad na Dopravnú ulicu v dezolátnom stave a taxikárov, ktorí vďaka nekoncepčnej MAD ako jediní z tejto situácie prosperujú.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 3, ktoré je v predaji od 24. januára.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je nedeľa 5. mája. Tento deň je Medzinárodným dňom pôrodných asistentiek a Svetovým dňom hygieny rúk. Meniny má Lesia,…
  • 05.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je sobota 4. mája. Tento deň je Výročím úmrtia M. R. Štefánika, Medzinárodným dňom hasičov a Sviatkom sv. Floriána…
  • 04.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je piatok 3. mája. Tento deň je Dňom Slnka a Svetovým dňom slobody tlače. Meniny má Galina, Timea.
  • 03.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 6. mája. Tento deň Medzinárodným dňom bez diét. Meniny má Hermína.
  • 06.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
pondelok, 6. mája 2024
Meniny má Lesana, zajtra Hermína