Kraj je jediný, kto letisku pomáha!

  • Spravodajstvo
  • 17. novembra 2016, 09:40
  • Autor:Jozef Vojčiniak

Jedna z najvážnejších tém, ktorá v kúpeľnom meste v súčasnosti rezonuje, je ďalší osud piešťanského letiska. Potom, ako sa táto pre Piešťany strategická dominanta dostala do platobnej neschopnosti, zvolal jej majoritný akcionár, Trnavský samosprávny kraj, valné zhromaždenie za účelom rozhodnutia, ako s letiskovou spoločnosťou ďalej napredovať. V hre je cielená likvidácia spoločnosti a v prípade pokračovania v činnosti nad letiskom visí i Damoklov meč konkurzu od jej veriteľov. Na otázky Piešťanského týždňa odpovedal Juraj Štaffa, člen predstavenstva spoločnosti Letisko Piešťany.

► V akom ekonomickom stave sa letisková spoločnosť nachádza a v dôsledku čoho akciová spoločnosť dospela do stavu, keď jej majoritný akcionár, Trnavský samosprávny kraj (TTSK), uvažuje o likvidácii?
TTSK už vyčerpal všetky možnosti, ako letisko dotovať z vlastných zdrojov. Ako jediný akcionár kapitalizoval svoju pohľadávku voči spoločnosti Letisko Piešťany, a.s., a to vo výške 1,6 miliónov eur, čím v značnej miere znížil dlh letiska. Na tomto kroku sa uzniesli poslanci Zastupiteľstva TTSK naprieč celým politickým spektrom. Za zámer zachrániť letisko hlasovali jednomyseľne. Ten podporili aj poslanci z iných regiónov kraja, čiže nielen tých, ktorých sa existencia letiska bezprostredne týka.

► Pre istotu pripomeniem mená poslancov TTSK, ktorí sú súčasne i poslancami piešťanského mestského zastupiteľstva. Samotný primátor mesta Miloš Tamajka, poslanci Remo Cicutto (predseda dozornej rady spoločnosti Letisko Piešťany, a.s.), Jozef Drahovský a poslankyňa Iveta Babičová.
Možno práve oni mali najväčšiu možnosť lobovať, aby obdobným spôsobom riešilo situáciu aj Mesto Piešťany, čo by zásadne zmenilo dnešný stav. Navyše je letisko aj v súčasnosti zaťažené daňou z nehnuteľnosti, a to aj napriek tomu, že zákon umožňuje oslobodiť pozemky spojené so stavbami, ktoré slúžia pre verejnú dopravu. Najnovšie piešťanská radnica vyrubila letisku úrok z omeškania platieb. Chcel by som v tejto súvislosti povedať, že existujú príklady, keď sa mestá k letiskám správajú omnoho ústretovejšie, takže zrejme to ide.

► Aká je vaša predstava o budúcom osude letiska?
Zodpovedať na túto otázku bude úlohou zvolaného mimoriadneho valného zhromaždenia a všetkých troch akcionárov. Treba si však uvedomiť, že úspešný rok 2015 sa nezopakoval a v tomto roku sme v hlbokej strate. Letisko zarobí mesačne maximálne 15- až 20-tisíc eur (tržby za mesiac október 2016 boli asi 10 500 eur a za prvú dekádu novembra 2016 asi 1300 eur). Náklady na mzdy a prevádzku sa pohybujú v hodnote okolo 50-tisíc eur mesačne. Akcionári sa môžu na mimoriadnom valnom zhromaždení rozhodnúť, akým spôsobom zachrániť letisko. Riešenie však musí byť rýchle, aby nedošlo k situácii, že ho veritelia dajú do konkurzu. Potom to už bude proces mimo nás. Reči o tom, že kraj chce úmyselne letisko zlikvidovať, sú zavádzajúce. Prečo by kraj ako akcionár vložil do letiska takmer dva milióny eur a teraz ho chcel zlikvidovať?

► Z akého dôvodu v riadiacich orgánoch letiska nemajú zastúpenie Piešťany ani štát?
Štát sme žiadali o zástupcu, ale nemal záujem. Zhodou okolností v prvom funkčnom období štát v orgánoch spoločnosti svojich zástupcov mal. Dvaja sa v súčasnosti už súdia so spoločnosťou o nevyplatené odmeny, vrátane súvisiacich nákladov. Čo sa týka Piešťan, predsedom dozornej rady je dlhodobo Remo Cicutto. Zvolili ho ako zástupcu mesta v čase, keď bol primátorom. Po komunálnych voľbách v roku 2014 v pozícii predsedu dozornej rady zostal. V snahe reagovať na nové zloženie vo vedení mesta dostal ponuku na predsedu dozornej rady primátor Miloš Tamajka. Návrh doposiaľ neakceptoval.

► Nepomohol by letiskovej spoločnosti predaj nadbytočného majetku, ktorý s jeho poslaním priamo nesúvisí?
Pomohol, ale záujemca o kúpu nehnuteľnosti požadoval garanciu zachovania existencie letiska, pretože s tým priamo súvisí jeho podnikateľský zámer. V rovnakom období štát ponúkol svoj podiel zostávajúcim dvom akcionárom. Mesto Piešťany odmietlo a od TTSK sa v prípade prevzatia predmetného podielu požadovala garancia na desať rokov zachovania činnosti. Kraj sa v riešení nepriaznivej finančnej situácie ocitol sám. Dlh letiska neustále narastá. V súčasnosti nevieme, ako sa k zachovaniu letiska postaví štát, a najmä Mesto Piešťany. Určite nepostačia prázdne deklarácie a prísľuby do budúcnosti. Situáciu treba riešiť teraz. Potrebné sú konkrétne kroky, ešte v roku 2016. Za zmienku stojí, že ak by bolo Mesto Piešťany včas riešilo oddlženie zo svojej strany a rozhodlo o ďalšom nezaťažovaní letiska vysokou daňou, došlo by spolu s predajom nehnuteľností zhruba za pol milióna eur záujemcovi, ktorý reálne existoval, prakticky k vyriešeniu nevyhovujúcej situácie. V súčasnosti však práve Mesto Piešťany naopak vyrubilo spoločnosti Letisko Piešťany, a.s., penále z omeškania.

► Jestvuje investor, ktorý má záujem investovať do letiska?
Osobne som sa so zástupcom uvedenej firmy stretol za prítomnosti výkonného riaditeľa letiska a požiadal som, aby prišli na najvyššej úrovni na rokovanie ešte do konania mimoriadneho valného zhromaždenia. Dnes sme dostali e-mail, že sú pripravení prísť na rokovanie od 22. novembra 2016. Predseda predstavenstva okamžite potvrdil prvý možný termín – na 22. november. Verím, že nepôjde o teórie, ako sa to už neraz stalo. Ak by aj bol začatý proces likvidácie spoločnosti, neznamená to, že by sa príchod strategického investora nedal realizovať.

► Prečo si letisko požičiava finančné prostriedky u advokátskej kancelárie a nie u bankového subjektu?
– Na pokyn predsedu predstavenstva sme oslovili 29 bankových a finančných subjektov s cieľom získať finančné krytie touto cestou. Iba niekoľko ich vôbec odpovedalo. Nenašla sa banka ochotná poskytnúť úver. Ďalšou možnosťou boli právnické subjekty operujúce v kraji. Akýkoľvek iný motív, ako pomôcť letisku, vylučujem.

► Prečo bol v správnej rade letiska v auguste vymenený jeho riaditeľ František Varga za Michala Mergu?
Michal Merga je ekonomický poradca predsedu TTSK Tibora Mikuša. Nie je jednoduché prijať takúto zodpovednosť. František Varga disponuje technickými znalosťami a je to odborník na prevádzkovú problematiku. Letisko ho potrebuje na svojom mieste.

► Z akého dôvodu letisko neplatí dodávateľom za energie, vodu a plyn?
Zo samotných tržieb nie je možné uhradiť dodávateľské faktúry v plnej výške. V situácii, v akej sa letisko nachádza, je vyplácať mzdy zamestnancom určite prednejšie. Z tohto dôvodu bola snaha získavať pôžičky pre tento účel a bol som pri telefonáte, keď výkonný riaditeľ predsedovi predstavenstva za vyriešenie vyplatenia ohrozených miezd poďakoval. Preto nechápem tendenčné spochybňovania, ktoré sa v súčasnosti v týchto súvislostiach vedú.

► Je záujem o pristávanie charterových letov, ale nie je to možné vzhľadom na to, že počas letnej sezóny sú na letisku festivaly?
Počas leta sme na letisku mali päť akcií. Tie zarobili 36-tisíc eur. Odmietnuté charterové lety by priniesli predpokladaný zisk do 30-tisíc. Okrem toho sa neletecké akcie plánujú a potvrdzujú zhruba osem mesiacov pred ich uskutočnením. O plánovaných príletoch sme dopredu nevedeli. Išlo čisto o manažérske rozhodnutie, v ktorom rozhodol pomer financií. Uvažovať, ako by sme sa rozhodovali v inej finančnej situácii, je zbytočné. Sú určite občania mesta, ktorým prekážajú pristávajúce lietadlá, a určite sa nájdu takí, ktorým prekážajú ziskotvorné neletecké akcie. Cieľom predstavenstva, kontrolovaného akcionármi a dozornou radou, bola vždy snaha o zachovanie letiska a jeho prežitie do výhodnejšej ekonomickej doby. Pripomeňme si Národné letecké dni – Dni národnej hrdosti, ktoré sa z nášho letiska, napriek úspechu, presunuli na letisko Sliač. Kde bol vtedy štát ako akcionár?

► Údajne predstavenstvo letiska nemá záujem uzatvárať zmluvy na pristávanie charterových letov?
Predstavenstvo spoločnosti má záujem o všetky charterové lety. Je to však predmetom rokovaní a podmienok, ktoré si druhá strana postaví. Operátor ako každý podnikateľ sleduje vlastné potreby a môže sa slobodne rozhodnúť, a tak sa aj rozhodol. V neprospech nášho letiska. Aj v prípadoch ponúk pre cargo lety sme sa vždy snažili byť čo najlacnejší s cieľom „rozlietať“ letisko. Nedá sa však lobovať proti niektorým podstatne silnejším, i keď drahším subjektom. Väčšina ponúkaných projektov bola v rovine „keby“ a ak „by“ s neurčitým časovým horizontom. My však potrebujeme konať okamžite.

► Je možné aj v prípade, že letisková spoločnosť v súčasnej podobe zanikne, aby na jej miesto nastúpila nejaká iná, prípadne usporiadaná inými vlastníckymi pomermi?
Letisková spoločnosť je držiteľom množstva licencií a výnimiek, ktoré sú nevyhnutné pri prevádzkovaní letiska. Bez nich to jednoducho nejde. Tie sú neprenosné. Ak zanikne letisková spoločnosť, stratia platnosť spolu s ňou. Spoločnosť, ktorá by ich chcela nanovo získať, by s tým mala práce určite aspoň na rok. Niektoré výnimky na prevádzkovanie letiska, ktoré spoločnosti boli udelené v minulosti, sa v súčasnom legislatívnom rámci už ani nedajú získať.

► Je vôbec ešte možné poslanie piešťanského letiska zachrániť?
Určite, ak o tom rozhodnú na mimoriadnom valnom zhromaždení jeho akcionári. Iba oni sú kompetentní na takéto rozhodnutie. Nestačí však rozhodnúť o zamedzení likvidácie, treba nájsť cestu, ako letisku finančne pomôcť. Podľa odborníkov nemôžu letiská podobné Piešťanom fungovať bez dotácií a doteraz finančne pomáhal iba TTSK.

► Ak dôjde k likvidácii letiskovej spoločnosti, štát zruší prevádzkové povolenie pre Letisko Piešťany. Letisko bude iba asfaltovo-betónová dráha bez akéhokoľvek technického a prevádzkového zabezpečenia a budú môcť na ňom pristávať iba vetrone a „ultralighty“.
TTSK doteraz pomáhal ako jediný. Predstavenstvo spracovalo podnikateľský plán letiska do roku 2023 a Žilinská univerzita predložila spracovanie strategického zámeru plánu rozvoja letiska. Na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR sme predložili Desaťročný plán rozvoja letiska Piešťany, pričom sme dostali odpoveď, že ministerstvo nemá v súčasnosti vytvorené mechanizmy na realizáciu požiadaviek vyplývajúcich z tohto plánu. Uvedomiť si to musia aj ostatní akcionári.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 46, ktoré je v predaji od 15. novembra.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 3. mája. Tento deň je Dňom Slnka a Svetovým dňom slobody tlače. Meniny má Galina, Timea.
  • 03.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je nedeľa 5. mája. Tento deň je Medzinárodným dňom pôrodných asistentiek a Svetovým dňom hygieny rúk. Meniny má Lesia,…
  • 05.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 6. mája. Tento deň Medzinárodným dňom bez diét. Meniny má Hermína.
  • 06.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je sobota 4. mája. Tento deň je Výročím úmrtia M. R. Štefánika, Medzinárodným dňom hasičov a Sviatkom sv. Floriána…
  • 04.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
utorok, 7. mája 2024
Meniny má Monika, zajtra Ingrida