Ján Horňák zviditeľnil Piešťany, primátor ho odignoroval
Kúpeľný ostrov v Piešťanoch ožil historickými oldtimermi. Po prvý raz Slovensko organizovalo svetovú prehliadku veteránov s názvom FIVA World Rally Slovakia 2016. Krajina rovnako ako i mesto Piešťany sa vďaka mimoriadne vydarenému podujatiu opäť nachvíľu stali svetovými. Organizátor Ján Horňák pre Piešťanský týždeň prezradil zákulisné informácie z akcie, no pozastavil sa i nad neúčasťou primátora Miloša Tamajku.
► Ako hodnotíte uplynulú FIVA World Rally Slovakia?
Bolo to po prvý raz v živote, čo sa na Slovensku organizovali takéto preteky. Každý rok sa tieto, ľudovo povedané majstrovstvá sveta, konajú v inej krajine. U nás sa uskutočnili prvýkrát a zopakujú sa možno v horizonte dvadsať rokov. Čo sa týka ohlasov, môžem povedať, že účastníci si podujatie vysoko cenili. Boli prekvapení, pretože na iných akciách, aké boli vo Švédsku, v Luxembursku či Nemecku, sa stretli s autami a len sa medzi sebou rozprávali. My sme však urobili program pre divákov, pretože Piešťany sú mesto známe svojím turistickým ruchom. Nikto z návštevníkov síce nevedel, čo je to svetová rely, no vedeli, že tu budú lákadlá ako Agostini a krásne autá z celej Európy i spoza oceánu.
► V čom sa tento ročník najviac odlišoval od minuloročného podujatia?
Minulý rok sme mali Piešťanské Zlaté stuhy s tradíciou od roku 1932, ktorá pokračuje len s určitým prestávkami pre vojnu. Po nej sa toto podujatie rozbehlo, no najväčší rozmach nastal v 80. rokoch. Keď som od klubu dostal ponuku zorganizovať akciu na kvalitnejšej úrovni, vzal som ju pod svoju firmu a začali mi pomáhať členovia auto-moto klubu. Skutočne musí toto podujatie organizovať iba jedna spoločnosť, ktorá ho pripravuje šesť až osem mesiacov. Piešťanské Zlaté stuhy nie sú také náročné, čo sa týka účastníkov, lebo tí prichádzajú z okolitých krajín. Svetová rely je však taká významná udalosť, že prídu ľudia zo Švajčiarska, z Dánska či Argentíny.
► Čo pozdvihlo úroveň akcie?
Piešťanské Zlaté stuhy boli v minulosti jednodňové. Účastníci prišli, predstavili sa autá, ľudia sa naobedovali a šli domov. Potom sme ich začali organizovať ako dvojdňové a napokon sme ich pred dvanástimi rokmi začali robiť štvordňové. Myslím si, že podujatie získalo na popularite. Nik sem nepríde pre jeden deň. Áno, možno ľudia z okolitých miest, možno z Moravy. No nikto nepôjde množstvo kilometrov pre jeden deň. Dôvod je pochopiteľný, pretože v Európe je veľmi veľa podobných akcií, a ak sa účastníci majú rozhodnúť, radšej prídu tam, kde sa môžu so svojím vozidlom dlhšie prezentovať.
► Svetovú verziu podujatia sme mali možnosť zažiť na Slovensku vďaka vašej invencii?
Pred piatimi rokmi sme dostali ponuku zorganizovať svetovú rely na základe krátkej príhody. V roku 2004 som sponzoroval rely, ktorú organizovali Česi. Neskôr som sa vo Švédsku rozprával s komisárom a predstavil mu svoju niekdajšiu podporu českého podujatia. Spýtal sa ma, keďže u nás eštesvetové preteky neboli, či by sme nechceli toto podujatie na Slovensku usporiadať. Nechal som si rok na premyslenie a napokon skutočne podal prihlášku s tým, nech nám organizácia určí, kedy sa podujatie uskutoční na Slovensku. V roku 2011 nám teda určili termín a celá akcia sa konala pod záštitou prezidenta Andreja Kisku. Prišli dokonca ľudia z ministerstva a aj na úradoch pri podávaní žiadostí sa k akcii postavili veľmi seriózne.
► Z najväčšej diaľky dorazil účastník z Argentíny. Prihlásil sa sám?
Áno. Vydáva sa istý bulletin, kde sú zaznamenané všetky zaregistrované akcie historických vozidiel. Každý si teda môže pozrieť, kde sa čo uskutočňuje. Spomínaný Argentínčan si tam našiel, že Slovensko organizuje svetovú rely. Samozrejme, neviezol so sebou automobil, ale dohodol si s jednou odporúčanou spoločnosťou prenájom.
► Koľko ľudí sa podieľalo na príprave?
Prvých šesť mesiacov akciu pripravovali štyria ľudia intenzívne. Posledný mesiac sa na organizovaní podieľalo približne päťdesiat ľudí, k tomu ešte mestskí a štátni policajti, kúpeľní zamestnanci. Je to obrovský počet ľudí, a keď to spočítam, ďaleko to presahuje hranicu sto zúčastnených. Už len v hoteli Thermia Palace mal personál síce nárok na voľno, ale pracovali aj dlho do noci, pretože účastníkom sa dobre sedelo na terase, aj keď ich ráno čakali výlety. Boli však disciplinovaní, skutočne ráno prišli na štart.
► Ako sa vám podarilo prilákať do Piešťan legendu, akou je Giacomo Agostini?
Nebolo to jednoduché. Poznám sa so slovenským reprezentantom Petrom Balážom 40 rokov, a keď sme o tom už pred časom hovorili, vravel mi, že to nie je ľahké, pretože Agostini je pozývaný každý týždeň na iné akcie a šou. Pracovali sme na tom štyri roky a podarilo sa, spojila sa svetová rely a jeho voľný týždeň. Účasť nám prisľúbil vo februári s tým, že ak bude zdravý, príde. Zabezpečili sme mu letenku, ubytovanie, odvoz z letiska a na letisko. Motocykel, na ktorom pretekal, mu priviezol jeho manažér z Francúzska a hneď po skončení autogramiády ho naložil a odviezol zasa do Nemecka na výstavu historických motocyklov. Je to teda naozaj komplikované na čas, presnosť. Veľa ľudí, najmä tých, čo si ho ešte pamätajú zo 70. rokov, však Agostini svojím príchodom potešil a spolu so Svitkom sa stali hlavným ťahákom podujatia.
► Ako na vás tento 15-násobný majster sveta zapôsobil?
Jednoduchý, obyčajný, sympatický človek bez manierov. Pripravili sme mu apartmán, okolo seba mal okruh svojich po taliansky hovoriacich ľudí. Nebránil sa foteniu, aj keď mi sám povedal, že nie je rád zviditeľňovaný. Na Slovensku však bol po prvý raz, takže sa počas autogramiády ľuďom venoval. Ja som od neho dostal pozvanie, aby som sa zúčastnil pretekov GP. Sľúbil som mu, že sa taktiež pozriem do kalendára, ale určite sa stretneme v Španielsku
alebo Portugalsku. Teším sa na to, pretože som bol viackrát v depe, či už automobilov, alebo motocyklov. Je to neuveriteľná atmosféra. Naživo je vidieť techniku, ľudí, súhru. Úžasný zážitok.
► Dorazil do Piešťan aj nejaký unikátny oldtimer?
Prišlo skutočne veľa pekných áut, celosvetovo uznávaných, či už sú to Hispano Suiza, určité druhy cadillacov, jaguárov, lincolnov. Po prvý raz sme mali vystavené Bucciali.
► Ako ste sa cítili počas slávnostného defilé?
Človek už je uvoľnený. Kým akcia beží, stále sú obavy, či nezaprší, aby ľudia čakajúci v kolóne nemali zlý pocit. Našťastie, tento rok to vyšlo. Tí, čo čakali, dokonca mali zabezpečené občerstvenie a mohli sa na veľkoplošnej obrazovke dívať, ako to na pódiu vyzerá.
► Ste spokojný aj s účasťou?
Určite áno. Popoludní bol dokonca prelet prúdového lietadla, to sa ľuďom veľmi páčilo. Malo to svoje čaro. Večer bol však veľmi pekný, myslím si, že návštevníci boli spokojní.
► Splnilo podujatie vaše očakávania?
Áno, skutočne všetko, čo som si zaumienil, som aj dosiahol. Dokonca všetky detaily sa naplnili. Jediný ma sklamal primátor Miloš Tamajka. Po príchode nás privítal jeho prvý zástupca. Ak je primátor na takéto podujatie pozvaný, je jeho povinnosťou sa zúčastniť, pokiaľ nie je chorý. V živote sa mi to nestalo. Bol som na viacerých stretnutiach, v Košiciach či zahraničí, všade nás privítal primátor. Hanbím sa za to, čo piešťanský primátor spravil. Ľudia ho tam očakávali. Skutočne, je to znehodnotenie akcie. Kde sa chce potom ukázať? Akú akciu otvoriť? Je to primátor zvolený ľuďmi, má sa o nich starať, a nie sa skrývať.
Dočítate sa v Pieštanskom týždni číslo 24, ktoré je v predaji od 14. júna.