Primátor podpisoval dohody zamestnancom úradu!
Výsledok kontroly Petra Konečného, hlavného kontrolóra kúpeľného mesta, potvrdil zistenia zverejnené v novembrovom vydaní Piešťanského týždňa. Materiál poslanci prerokujú vo štvrtok 17. decembra na mestskom zastupiteľstve. Uvádza sa v ňom, že pri vyplácaní finančných prostriedkov na dohody o vykonanej práci postupovalo mesto nehospodárne a nezákonne a pod všetkým je podpísaný primátor Miloš Tamajka.
P. Konečný uvádza, že za prvých deväť mesiacov tohto roku mesto uzavrelo 143 dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, z toho 111 formou dohody o vykonaní práce a 32 na základe dohody o pracovnej činnosti.
Radnici pomáhali zamestnanci
„Dohody majú charakter opakovaných, a nie príležitostných činností a do času a aj v čase uzatvorenia predmetných dohôd ich vykonávali zamestnanci v pracovnoprávnom vzťahu na základe riadne uzatvorenej pracovnej zmluvy. V týchto prípadoch ide o závislú prácu, zamestnancom pre zamestnávateľa podľa jeho pokynov vykonávanú za mzdu alebo odmenu v rámci pracovného času, preto mali byť takéto pracovné činnosti vykonávané na základe riadne uzatvorenej pracovnej zmluvy,“ píše hlavný kontrolór vo svojej správe.
Tieto zistenia sa dajú zhrnúť i do vety, že v aparáte mestského úradu podľa jeho vedenia úradníci nezvládali bežnú administratívnu robotu a tak si najímali na dohody o vykonanej práce ďalších. Ale je to inak a až na jeden prípad radnici nik cudzí nepomáhal. Činnosti uvedené v dohodách zabezpečovala od februára vedúca kancelárie primátora Lenka Slimáková aj hovorkyňa mesta Eva Bereczová. Pre údajný nárast primátorovej agendy sa k nim v apríli pridala i Ľudmila Kiššová, po septembrovej optimalizácii riaditeľka kancelárie vedenia mesta.
Namiesto jedného dvaja
K neefektívnemu nakladaniu s verejnými prostriedkami P. Konečný uvádza, že sa nepreukázalo hospodárne použitie verejných prostriedkov, nakoľko v čase prijatia dvoch zamestnankýň na práce vykonávané v mimopracovnom pomere disponoval mestský úrad dostatkom vlastných zamestnancov na zabezpečovanie týchto činnosti. „Činnosti vykonávané v minulom období jednou zamestnankyňou od polovice januára tohto roka vykonávali dvaja zamestnanci a za prvých deväť mesiacov roku 2015 pôvodne rozpočtované mzdové výdavky na túto činnosť vzrástli minimálne o 3153 eur plus odvody,“ konštatuje hlavný kontrolór.
Zaujímavý je i zamestnanecký vzťah na dohodu Tibora Nyitraya, spoločníka viceprimátora Michala Hyneka vo firme na výrobu diplomoviek a bakalárskych prác. Na mestskom úrade pôsobil od marca až do konca mája. Na základe dohôd sa na radnici stal špecialistom na personálne poradenstvo a efektivitu práce i poradenstvo v oblasti inovácií. Činnosť dohodára T. Nyitraya hlavný kontrolór spochybnil konštatovaním, že kontrola nepreukázala, či uzavreté dohody naplnili cieľ. Mesto za ne vyplatilo 3300 eur a odvody do poistných fondov.
Samovyhodenie M. Tamajku?
Štatutár mesta by na základe zistených skutočností mal v zmysle zákona voči osobe, nezodpovedne nakladajúcej s finančnými prostriedkami mesta, vyvodiť disciplinárne a personálne opatrenia, ako spravil v prípade Dáše Rehákovej. Do konca októbra prednostka mestského úradu za podstatne malichernejšie problémy funkciu opustila.
Má to však háčik. Pod dohodami o vykonaní práce i o pracovnej činnosti je podpísaný primátor M. Tamajka.
Pýtali sme na mestskom úrad, aké opatrenia prijmú, aby sa podobné plytvanie z mestskej kasy už neudialo, ale i otázku v znení, či zodpovedný ako v prípade bývalej prednostky D. Rehákovej opustí radnicu. Odpovede sme sa do uzávierky čísla nedočkali.