Erika Jurgová: Piešťany potrebujú rozpočtára

  • Spravodajstvo
  • 27. novembra 2015, 13:46
  • Autor:Tibor Hlobeň

Na Mestský úrad v Piešťanoch na miesto referent – rozpočtár nastúpila v roku 2011 po víťazstve v pohovore na obsadenie miesta rozpočtára. Uspela najmä pre dosiahnuté vzdelanie a odbornosť. Absolvovala všetky potrebné školenia a vzdelávala sa aj samostatne, pretože nároky na odborné znalosti pri tejto práci sú vysoké.

Erika Jurgová mala za úlohu najmä tvorbu a monitorovanie plnenia rozpočtu ako jediný zamestnanec mesta s prístupom do osobitného rozpočtového informačného systému RIS.SAM pre mestské a obecné úrady. Ministerstvo financií SR jeho prostredníctvom kontroluje dodržiavanie zákonných noriem pri tvorbe a čerpaní rozpočtov samospráv s presnými termínmi plnenia. Ich nedodržanie podlieha pokutám.
► Ste jedným zo zamestnancov mesta s výpoveďou pre nadbytočnosť po zmene organizačnej štruktúry mesta. Čo si o tom myslíte?
Nepovažujem to za šťastné rozhodnutie primátora v začiatočnom štádiu príprav na rozpočte na rok 2016. Od 2. septembra na úrade chýbal pracovník so školením a skúsenosťami so softvérom pre jeho tvorbu. Predpokladám, že práce sa zastavili po tom, ako mne a bývalej vedúcej ekonomického odboru M. Tamajka písomne oznámil, že máme zostať doma z dôvodu prekážok v práci na strane Mesta Piešťany.

► O aké prekážky išlo?

Nikto mi ich nedefinoval, neviem, prečo sme nemohli dokončiť rozpracované úlohy. Svojím rozhodnutím primátor zapríčinil, že sedíme doma a mesto nám podľa zákona platí náhradu mzdy, i keď nepracujeme.

► Prečo je rozpočet mesta taký dôležitý?
Rozpočet je základom pre hospodárenia mesta v príslušnom roku, zostavuje sa aj s výhľadom na dva ďalšie. Z ekonomického hľadiska zabezpečuje chod a rozvoj mesta, vyjadruje jeho samostatnosť a zodpovednosť pri narábaní s verejnými financiami, teda peniazmi nás, daňových poplatníkov.

► Aký obsah má rozpočet mesta Piešťany?
Rozpočet každého mesta obsahuje príjmy a výdavky. Jednoducho povedané, za vybrané miestne dane od občanov i podnikateľov a za príspevky zo štátneho rozpočtu mesto svieti, opravuje cesty, zabezpečuje vývoz smetí, fungovanie škôl, teda každodenný bezproblémový chod. To je kategória takzvaných bežných príjmov a výdavkov. Druhú časť rozpočtu tvoria kapitálové príjmy a výdavky, kde mesto napríklad získa investície z eurofondov alebo pozitívnym zhodnotením svojho majetku, napríklad odpredajom alebo prenájmom prebytočného, a získané peniaze potom vloží do rozvojových programov, napríklad výstavby či modernizácie mestských objektov, ako sú školy, plaváreň a podobne. V rozpočte sú tiež zahrnuté príjmy, výdavky a príspevky inštitúcií a organizácií, založených samosprávou. Sú to materské a základné školy, ďalej mestské kultúrne stredisko, mestská knižnica a Služby mesta Piešťany. Obsahuje aj finančné záväzky voči organizáciám, ktoré samospráva spoluzakladala alebo má v nich svoj podiel. To sú napríklad Letisko Piešťany, TAVOS či Rezort Piešťany.

► Ako sa tvorí rozpočet mesta Piešťany a kedy musí byť schválený?
Rozpočet mesta sme tvorili priebežne, avšak najviac práce pripadalo na posledné štyri mesiace v roku, pretože pred schválením v decembri musí byť zverejnený najmenej 15 dní, aby sa k nemu mohli obyvatelia mesta vyjadriť. V minulosti sa v septembri kompletizovali požiadavky jednotlivých odborov, mestských organizácií a obyvateľov. Potom sa rokovaniami zvažovali priority, keďže financií nikdy nie je dosť. Po nájdení kompromisu „nahrubo“ navrhnutý rozpočet v novembri prerokovali komisie mestského zastupiteľstva i mestská rada a napokon po zverejnení a pripomienkovaní ho schvaľovalo mestské zastupiteľstvo.

► Kto okrem vás vedel na mestskom úrade túto prácu systémovo a softvérovo zabezpečiť?
Nikto okrem mojej priamej nadriadenej – vtedajšej vedúcej ekonomického odboru. Tá však plnila predovšetkým dôležité riadiace úlohy. Mesto ako Piešťany potrebuje rozpočtára, preto ma aj na toto miesto prijali. Keď ho od 1. 9. 2015 zrušili, túto prácu ponúkli mojej priamej nadriadenej, ale s preradením na post bežného referenta a spojením tejto zložitej a dôležitej činnosti s ďalšími povinnosťami. Rozpočtára ako samostatnú pozíciu do prvej verzie novej organizačnej štruktúry vedenie mesta nezahrnulo. Miesto referenta moja nadriadená odmietla a na úrade sa nenašiel nikto kompetentný, čo tvorcov novej štruktúry zarazilo a podľa môjho názoru v panike začali hľadať niekoho z externého prostredia či iných mestských organizácií. Nikto to však nezobral, pretože táto práca má svoje špecifiká a nie je komerčne zaujímavá.

► Prečo vás teda „vyhodili“?
Toto rozhodnutie zrejme vopred neplánovali tak, ako pri iných prepustených zamestnancoch. Moje meno nie je na zozname zamestnancov s nadpisom „KONČIA“, kolujúcom po mestskom úrade už na jar tohto roku a zverejnenom aj v Piešťanskom týždni. Nie je ťažké zistiť, čí je to rukopis. Odpoveď na dôvod výpovede mi vtedajšia prednostka Dáša Reháková neposkytla. Moja priama nadriadená mi povedala, že s ňou nikto z vedenia mesta nekonzultoval zrušenie miesta ani vopred neriešil, kto túto prácu bude ďalej robiť. Ak by sa jej pýtali, iste by im vysvetlila, že mesto ako Piešťany potrebuje rozpočtára, pretože musí tvoriť rozpočet. Až koncom októbra som bola upozornená, že za mojím „vyhadzovom“ z úradu môže byť informácia, ktorú sa mali dozvedieť primátor M. Tamajka a viceprimátor M. Hynek, ale s mojou prácou nijako nesúvisí.

Mesto platí zamestnancov, ale neumožňuje im pracovať.

► Môžete sa k tomu vyjadriť konkrétnejšie?
Za mojou výpoveďou z mestského úradu môže byť okolnosť, že môj manžel, advokát, podal za svojich klientov trestné oznámenia a tie sa primátora a viceprimátora mali dotknúť. Oni však určite tvrdia, že som len nadbytočná vzhľadom na zmenu organizačnej štruktúry mesta. Posúdenie pravdy nechám na súd, na ktorý sa chcem obrátiť.

► Prečo vás nenechali rozpočet dokončiť, keď výpovedná doba vám končí 31. 12. 2015?
Je ťažko pochopiteľné, prečo sme nemohli po 1.9.2015 pokračovať v prácach na príprave a zostavení rozpočtu. Postup, aký zvolilo voči zamestnancom vedenie mesta, považujem za nehospodárny. Napriek tomu, že sme nemali náhradníkov, napísali nám, že zamestnávateľ má na svojej strane prekážky v práci, zostávame doma a dostaneme náhradu mzdy. To nepovažujem za racionálne rozhodnutie primátora pri nakladaní s financiami mesta. Nehospodárne nakladanie so mzdovými prostriedkami, keďže mesto naďalej platí zamestnancom, ale neumožňuje im pracovať, potrvá mesiace a stojí mestskú kasu zbytočné peniaze. Veď za tú istú mzdu sme mohli stihnúť profesionálne pripraviť nový rozpočet. Chvíľu som si myslela, že vedenie mesta nechce, aby sme videli finančné toky, pripravované na budúce obdobie. To sa však nedá docieliť, pretože hospodárenie s majetkom mesta podlieha povinnému zverejňovaniu. V každom prípade, práce na tvorbe rozpočtu sa reálne prerušili.

► Prečo si myslíte, že sa prerušili, veď jeho prípravou poverili vtedajšiu prednostku D. Rehákovú a mesto informuje na svojej internetovej stránke, že sú v plnom prúde a všetko je ako má byť?

Som presvedčená, že nový vedúci oddelenia finančných služieb sa po príchode na úrad pýtal, kde je rozpočtár. Zrejme za prípravu rozpočtu zodpovedá osobne, pretože náš nástup do práce do skončenia výpovednej doby nepožadoval. Pred ním dočasne viedla finančné oddelenie D. Reháková, z jej otázok o tvorbe a zostavovaní rozpočtu však usudzujem, že v predchádzajúcej kariére sa tejto problematike nevenovala. Neprekvapilo by ma, aj keď to považujem za nehospodárne, ak mesto našlo odborníka len na dohodu, aby rozpočet pripravil. Nemôžu totiž na moje zrušené pracovné miesto po dobu dvoch mesiacov nikoho iného prijať, i keď už teraz je jasné, že v budúcnosti sa bez rozpočtára nezaobídu. Ak je tak, mesto prepustilo dvoch pracovníkov, zodpovedných za rozpočet, a teraz prijme nového, aby túto prácu urobil.

► Podľa webovej stránky mesta sa samospráva chystá zostaviť čiastočne participatívny rozpočet. Ako vnímate z odborného hľadiska túto snahu?
Od 18. 11. 2015 je možné vidieť na webstránke mesta, že sa samospráva chystá zostaviť čiastočne participatívny rozpočet. Predstavy M. Tamajku, že občania sami určia, čo mesto zaplatí z vyčlenenej sumy mestského rozpočtu, sú neuskutočniteľné, pretože zákon o rozpočtových pravidlách stanovuje striktne, aké výdavky sa uhrádzajú z rozpočtu mesta. Preto má mesto v súčasnosti fungujúci programový rozpočet. Dúfam, že si zodpovední pracovníci uvedomujú rozdielnosť v procese prípravy a jej zložitosť, ak skutočne pôjde o túto zmenu, a či je vôbec prípustná vzhľadom na zákonom stanovené rozpočtové pravidlá.

► Prečo občania nemôžu sami rozhodnúť, ako mesto naloží s rozpočtovými príjmami?
Rozpočet mesta má byť podľa zákona zostavený ako vyrovnaný alebo prebytkový, avšak mesto je pri jeho zostavovaní povinné prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov. Ak by vznikol prebytok, možno ho použiť napríklad na vrátenie úverov, pôžičiek. Ak by rozpočtové príjmy mestu dovolili vytvoriť prebytkový rozpočet, vznikne podľa môjho názoru priestor na zníženie miestnych daní a poplatkov. Vtedy by občania a firmy ušetrili a o prebytočných peniazoch skutočne rozhodli sami.

► Myslíte, že Mesto Piešťany čaká rozpočtové provizórium?

Každý je nahraditeľný a kolegyniam želám, aby sa im darilo rozpočet pripraviť čo najlepšie, pretože ide o odbornú prácu a nesie so sebou zodpovednosť. Mrzí ma však nehospodárne nakladanie so mzdovými prostriedkami, keďže mesto naďalej platí zamestnancom, ale neumožňuje im pracovať. Taká situácia trvá mesiace a stojí mestskú kasu peniaze, čo je podľa mňa škoda. A kto tú škodu mestu nahradí?

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 48, ktoré je v predaji od 24. novembra.


0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 25. apríla. Tento deň je Svetovým dňom tučniakov, Svetovým dňom boja proti malárii a Svetovým dňom vodiacich…
  • 25.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 24. apríla. Tento deň je Svetovým dňom laboratórnych zvierat (UNESCO). Sviatkom sv. Juraja, patróna vojakov, rytierov, lukostrelcov…
  • 24.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 25. apríla 2024
Meniny má Juraj, zajtra Marek