Ako zvládnuť slovnú konfrontáciu
Zachovať si chladnú hlavu pri slovnom útoku a odpovedať inteligentne a vtipne je pre niektorých ľudí veľmi náročné. Ako nepodľahnúť dominancii partnera v komunikácii či nenechať sa zmanipulovať nevýhodnými ponukami, sa poslucháči učili vo štvrtok 5. novembra v Mestskom kultúrnom stredisku v Piešťanoch.
V rámci osvetových prednášok Klubu zdravia predniesol svoje znalosti a skúsenosti i vysokoškolský pedagóg Bohumil Kern. „Súčasťou výučby komunikácie pre manažérov je poznať samého seba i diskusných partnerov. Jednou z častí je brániť sa voči nechceným útokom,“ povedal pre Piešťanský týždeň B. Kern. Primerane sebavedomým vystupovaním a vtipnými „hláškami“ pobavil a zaujal najmä ženskú časť osadenstva. Na prednáške mu robila spoločnosť aj jeho polovička, potvrdzujúc manželovu schopnosť vždy na všetko odpovedať. Teoretické poznatky vraj v praxi využíva neustále. „Mení sa kultúrne či technologické pozadie, ale princípy slovnej sebaobrany sú staré ako samotné ľudstvo. Princípy zostávajú rovnaké už od Rímskej ríše, jej rečníkov a rétorov,“ informoval B. Kern o vývoji komunikačných trikov.
Zapamätajte si aspoň niekoľko vhodných rád pri slovných súbojoch. Oponenta oslovujte menom alebo funkciou – využiť to môžete aj pri strete s nepríjemným úradníkom či obchodníkom. Počas rozhovoru sa mu vždy dívajte priamo do očí a ak neviete, čo dôvtipné v konkrétnej situácii povedať, položte mu doplňujúcu otázku. Získate čas na premyslenie inteligentnej a „trefnej“ odpovede.
A ako sa zachovať, keď vás niekto napadne slovnými vulgarizmami? „Hovorí sa – bojuj alebo bež. V tomto prípade múdrejší ustúpi,“ dodal B. Kern.