Nezávislá personalistka T. Brincková: Zbytočne uponáhľané zmeny

  • Spravodajstvo
  • 11. septembra 2015, 10:15
  • Autor:pror

O názor na posledné udalosti na piešťanskej radnici sme požiadali skúsenú personalistku, v tomto odbore pracujúcu pätnásť rokov. Tatiana Brincková sa ako riadiaca pracovníčka viackrát profesijne zaoberala optimalizáciou chodu štátnych organizácií:

Znižovanie počtov je vždy bolestivá záležitosť pre ďalšie osudy dotknutých zamestnancov. Štátny orgán alebo orgán samosprávy však nakladá s verejnými prostriedkami a občas musí pristúpiť i k takýmto citlivým zmenám, aby s prostriedkami na svoj chod neplytval viac, ako je nevyhnutné. A práve pre dramatickosť zásahu do života jednotlivca pri týchto zmenách je dôležité, aby sa to dialo transparentne, citlivo, a hlavne zákonne.
V tomto konkrétnom prípade je to zrejme zbytočne uponáhľané a so zamestnancami nedokomunikované. Mám obavu, že ak voľné pozície po reorganizačných zmenách v prvom rade neponúknu svojim stávajúcim zamestnancom, dôjde i k zákonným pochybeniam.
Ak chceme reorganizáciu zvládnuť úspešne, zmeny sa musia ohlásiť dostatočne dopredu, aby mali čas dobehnúť výpovedné doby a dotknutí zamestnanci si stihli dočerpať aj zvyšné dni riadnych dovoleniek. A tu ide tiež o zamedzenie plytvania verejných prostriedkov, lebo nedočerpané dovolenky im musia pri odchode preplatiť. To isté platí pre prípad, ak za prácu nadčas vznikli prepúšťaným zamestnancom nároky na náhradné voľná. Ak im ich neumožnia vyčerpať, je to tiež nároková finančná položka.
Ak sa majú reorganizačné zmeny uskutočniť s čo najmenšou finančnou záťažou na verejné prostriedky, zákonne a maximálne citlivo, odporúčam zriadiť komisiu. V nej má miesto personalista, právnik a aj zástupca odborov. Personalista má prehľad o kvalifikačných požiadavkách na obsadzovaný post, právnik dozrie na zákonnosť postupov a zástupca zamestnancov dohliada na transparentnosť procesu a môže do rozhodovania vniesť aj sociálny aspekt.
Výber sa môže urobiť administratívne, ale aj osobnými pohovormi. Z tohto procesu sa spracuje zápisnica. Po podpísaní členmi komisie ju spolu s návrhom na konkrétne personálne opatrenia predložia na schválenie štatutárovi organizácie. Zápisnica síce nie je pre neho právne záväzná, ale v prípade pracovno-právnych sporoch veľmi cenná.
Personálne kompetencie štatutára sa nedajú preniesť žiadnym splnomocnením alebo poverením, a preto pri samotných pohovoroch so zamestnancom pri návrhu zmien jeho pracovného zaradenia či prípadnej výpovede by mal byť štatutár osobne prítomný.
Zákonník práce silne chráni práva zamestnancov, a ak štatutár pri znižovaní počtu pracovných pozícii schybí, vyvolá tým okamžitú veľkú záťaž na verejné prostriedky zbytočným vyplácaním odstupných a preplácaním nedočerpaných dovoleniek či náhradného voľna, ale i s časovým odstupom po prípadnom súdnom vyhlásením neplatnosti výpovede vyplácaním ušlej mzdy a následným opätovným zriadením zrušenej pracovnej pozície, z toho vyplývajúcej.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 37, ktoré je v predaji od 8. septembra.


0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 3. mája. Tento deň je Dňom Slnka a Svetovým dňom slobody tlače. Meniny má Galina, Timea.
  • 03.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 3. mája 2024
Meniny má Galina, zajtra Florián