Jediná otázka: Riešenie parkovania v Piešťanoch?

  • Spravodajstvo
  • 5. novembra 2014, 15:50
  • Autor:jk

Lístok s menom svojho favorita na primátora ľudia hodia do volebných urien už 15. novembra. V Piešťanoch sa o toto kreslo uchádza šesť kandidátov, ktorí budú musieť riešiť mnohé problémy mesta. Jedným z nich je aj parkovanie. Spýtali sme sa za vás: Aké vidíte vy možnosti riešenia stacionárnej dopravy v meste, čo by ste konkrétne navrhovali?










Ladislav Benedikovič
  
Ladislav Benedikovič

Nárast počtu áut a nedostatočná kapacita parkovacích plôch najmä na sídliskách, v kombinácii s pohodlnosťou niektorých občanov aj v Piešťanoch spôsobuje, že občania často parkujú svoje vozidlá čo najbližšie k cieľu svojej cesty, na miestnych komunikáciách mimo vyznačených parkovacích miest, na chodníkoch, nespevnených plochách alebo na zeleni. V danom priestore potom často dochádza k stretu pešej, statickej a dynamickej dopravy a v mnohých prípadoch i k devastácii nespevnených plôch a zelene. K riešeniu tohto problému je potrebné pristupovať koncepčne a nakoľko sa dotýka skoro každého občana mesta, je potrebné ho riešiť spoločne s občanmi. Ja navrhujem:
• Z hľadiska koncepčného – zistiť, aké sú nároky (potreby)na parkovanie v jednotlivých mestských zónach a následne po verejnej diskusii s občanmi prijať takú koncepciu riešenia statickej dopravy (parkovania), aká je nimi akceptovateľná.
• Z hľadiska operatívneho – na sídliskách, kde je to možné, osadiť do nespevnených plôch a zelene – často zdevastovanej parkovaním áut – zatrávňovacie panely a vytvoriť nové spevnené parkovacie miesta pri zachovaní prírodného vzhľadu zatrávnenej plochy.

Remo Cicutto
  
Remo Cicutto

Mesto Piešťany má vypracovaný Generel dopravy, na základe ktorého zodpovedne postupujeme pri efektívnom riešení dopravnej obsluhy mesta. V nasledujúcom období v prvom rade pristúpime ku koordinácii využívania všetkých disponibilných parkovacích miest na uliciach a iných plochách. Parkovanie je možné časovo obmedziť alebo použiť rôzne ekonomické nástroje na zvýhodnenie tzv. krátkodobého parkovania a majiteľov automobilov s trvalým pobytom v Piešťanoch. Rovnocenným projektom je riešenie statickej dopravy na sídliskách. V Genereli dopravy sú aj iné, ekonomicky náročnejšie riešenia. V prípade podpory zo strany nových poslancov mestského zastupiteľstva sa môžeme zaoberať aj otázkou rozšírenia siete záchytných parkovísk s následným prepojením na linky mestskej hromadnej dopravy. Zníži sa tak prejazd mestom a zaberanie parkovacích priestorov najmä v centre zájazdovými autobusmi, vozidlami turistov, ako aj cestujúcimi za prácou autom z regiónu. Záchytné parkoviská už fungujú na okrajoch centra mesta pri futbalovom a zimnom štadióne, pri Priore, mesto má vytypované aj ďalšie priestory na ich vybudovanie. Otvorenou zostáva otázka vybudovania parkovacích domov podľa platných územno-plánovacích dokumentácií.

Tomáš Hudcovič
  
Tomáš Hudcovič

Parkovanie je jeden z problémov, ktorý je v Piešťanoch výrazný, však doteraz chýbala odvaha ho aj výrazne riešiť. Na najväčšom sídlisku Adam Trajan je podľa odborníkov potrebných 2309 parkovacích miest. Reálne je ich k dispozícii len niečo vyše polovice, i keď pár desiatok v poslednom období pribudlo. Parkovanie uprostred komunikácie s uvoľnenou ručnou brzdou, ktoré je na tomto sídlisku bežné, je okrem nepohodlnosti i nebezpečné. Osobne by som videl prvotnú možnosť riešenia ďalších parkovacích miest v uličných pásoch, ale nie na úkor stromov. Do vnútroblokov by som ich nestaval, tie by mali slúžiť ako herné a oddychové plochy. Ak chceme vyriešiť problém parkovania, budeme musieť pristúpiť k jeho spoplatneniu v najexponovanejších miestach a so zvyšujúcim sa počtom vozidiel konkrétnej osoby. Takto získané peniaze by sa viazali na investíciu do výstavby ideálne parkovacieho domu, ktorý na relatívne malej ploche poskytne výrazne väčšiu kapacitu. Mestá nemajú byť pre autá, ale pre ľudí, preto som za zefektívnenie MHD, aby ste auto po Piešťanoch nemuseli ani použiť. Ďalšou vecou je, že stavebný úrad musí striktne dodržiavať podmienky stavebného povolenia – len s vyriešeným parkovaním v podzemí alebo nadzemí. V kritických uliciach centra je možné premávku zjednosmerniť alebo vylúčiť parkovanie, prípadne zaviesť rezidenčné karty pre bývajúcich.

Andrej Klapica
  
Andrej Klapica

So zvýšeným stupňom motorizácie sa zvyšuje potreba riešenia parkovania motorových vozidiel. Určite nie som zástanca budovania parkovacích plôch v maximálne možnej miere na úkor zelene v jednotlivých častiach mesta. Treba si uvedomiť, že na každé novovybudované parkovacie miesto je potrebné vynaložiť finančné zdroje, ktoré môže mesto využiť na iné účely. Som zástancom
celkového systémového riešenia. Pri riešení je potrebné brať do úvahy, že niektoré parkoviská nevyužívajú len obyvatelia s trvalým pobytom v danej časti mesta, ale aj vodiči, ktorí prichádzajú do danej časti za prácou, alebo sú to návštevníci mesta, ktorí prišli do Piešťan za oddychom alebo nákupmi. Na základe tohto rozdelenia je potrebné urobiť zóny parkovania s prihliadnutím na potreby vodičov a v tých prípadoch, kde je to možné, prideliť im parkovaciu kartu s príslušným oprávnením. Nakoľko komunita vodičov je dosť nedisciplinovaná, je potrebné určiť kontrolný mechanizmus a pre porušovateľov systému aj sankčný mechanizmus. Odpoveď je veľmi zjednodušená, pretože tento problém je rozsiahly a je mu treba venovať väčší priestor.

Jarmila Staneková
  
Jarmila Staneková

Piešťany sú kúpeľným mestom. V centre mesta nie je vhodné viac rozširovať parkovné plochy. Bolo by zaujímavé vybudovať podzemné parkovisko na Winterovej ulici v priestore medzi kinom Fontána a kolonádou. Mojím cieľom je optimalizovať dopravu v meste tak, aby pre občana bolo výhodnejšie použiť iné druhy dopravných prostriedkov na prepravu po meste a nechať svoje auto doma. Mojou prioritou je zlepšenie systému verenej hromadnej dopravy, cyklodopravy a ich preferencia. Obyvateľom piešťanských sídlisk by pomohlo vybudovanie parkovacích domov.



Miloš Tamajka

Miloš Tamajka

Problém s parkovaním trápi všetky mestá na Slovensku, a to hlavne z dôvodu, že keď sa kedysi stavali sídliská, nikto nepočítal s tým, že prídeme do doby, keď bude mať takmer každá rodina jedno a viac áut. Bez dôkladnej analýzy sa však efektívne nepohneme. Môžeme stavať ako doteraz „podľa pocitu“, alebo zistiť základné parametre, ovplyvňujúce mobilitu obyvateľov. Uvedomujem si finančnú náročnosť budovania nových parkovacích miest, a preto by som riešil ich rozšírenie formou zatrávňovacích tvárnic. Ide o ekologickú formu budovania, kde sa osadia špeciálne tvárnice a plocha sa zatrávni. Pre návštevníkov mesta je riešením výstavba parkovacieho domu. Čo sa týka parkovania v letných mesiacoch v centre, vidím riešenie aj v optimalizácii využívania MHD a podpore cyklistiky. Trend vo svete je vytláčanie áut z centier mesta, čo má aj ekologický charakter. Zlepšenie podmienok pre cyklistov a vybudovanie cyklotrás pozdĺž celého mesta je určite tiež jedno z riešení. Priznám sa, že nie som odborníkom na všetko, a preto v súvislosti s riešením situácie statickej dopravy by som si ako nový primátor určite hneď sadol spoločne s odborníkmi na dopravu a poslancami a vyvinul všetky aktivity, aby sa pokračovalo v začatom budovaní nových parkovacích miest.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 45, ktoré je v predaji od 4. novembra.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je utorok 26. marca. Tento deň je Svetovým dňom epilepsie. Meniny má Emanuel.
  • 26.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 28. marca 2024
Meniny má Soňa, zajtra Miroslav