Dvadsaťtisíc dvojkolesových tátošov znamená liberté – slobodu

  • Spravodajstvo
  • 13. augusta 2014, 14:09
  • Autor:jk

Navštíviť metropolu Francúzska a nevšimnúť si jazdcov na šedých bicykloch s typickými masívnejšími blatníkmi, frčiacich po cyklochodníkoch, jednoducho nie je možné. Parížania majú s Piešťancami jedno spoločné – milujú dvojkolesové tátoše. Navyše majú perfektne vybudovanú sieť verejnej „požičovne“ bicyklov. A takmer zadarmo.

Bicykel znamená slobodu. Tá je obsiahnutá aj v samotnom názve systému, ktorý je pomenovaný ako Vélib. Vélo v preklade označuje koleso a liberté slobodu. Zhmotnené do reality ide 20-tisíc bicyklov parkovaných na viac ako 1800 stanoviskách vzdialených od seba po zhruba tristo metroch.
Stačí prísť k stojanu, z vrecka vytiahnuť bezkontaktnú kartu fungujúcu na obdobnom princípe ako kreditná, priložiť k snímaciemu zariadeniu a vytiahnuť bicykel, ktorý je zabezpečený magnetickým uzamkýnaním. Prvých tridsať minút jazdy je grátis, potom deň jazdy vyjde občasného užívateľa na 1,70 eur, čo je adekvátna cena lístka na metro. Ďalšie taxy sa už rôznia v závislosti od času, ročný poplatok však už vychádza na smiešne malú sumu: Vélib „Klasik“ vyjde na 29 eur, Vélib „Vášeň“ na 39 eur. Študentom a mladých ľuďom do veku 27 rokov sú poskytované výrazné zľavy.
Parížania dopravu šetriacu ekológiu a paradoxne aj čas využívajú na ceste do práce i z práce, na spoločné pobavenie sa s priateľmi i počas štrajkov, ktoré sú v Paríži bežné ako augustové búrky. Pomáhajú im v tom husto popretkávané trasy, nehrozia úseky, pri ktorých treba šliapať povedľa bicykla. A hoci Piešťany napriek kuvičím hlasom kritikov sa za cyklochodníky nemusia hanbiť, Parížu môžu sieť cyklochodníkov len ticho závidieť.
Každý Vélib má na prednom kolese umiestnený košík, ktorý dobre poslúži na nákup i na piknik na nábreží Seiny či na trávnikoch palácového komplexu Louvre. Neodmysliteľnou výbavou je pravdaže trojrýchlostná prehadzovačka a LED svietidlá nabíjané energiou z dynama na prednom kolese. Sedadlá sú výškovo nastaviteľné. Bicykel má hmotnosť 22,5 kilogramu a jeho cena sa pohybuje 300 až 500 eur.
O ne sa stará takmer 300 pracovníkov. Užívatelia im vychádzajú v ústrety tým, že v prípade poruchy nechajú po odstavení bicykla jeho sedadlo pootočené o 180 stupňov dozadu.

Viac sa dočítate v Piešťanskom týždni číslo 33, ktoré je v predaji od 12. augusta.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 1. mája. Tento deň Sviatkom práce, Sviatkom sv. Jozefa robotníka, patróna všetkých pracujúcich a Svetovým dňom astmy.…
  • 01.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 2. mája 2024
Meniny má Žigmund, zajtra Galina