Téma týždňa Piešťanského týždňa: Webová (nie) inšpirácia pre Piešťany?

  • Spravodajstvo
  • 22. mája 2014, 08:49
  • Autor:jk

Dve webové stránky propagujúce dve mestá Piešťany a Trnavu. Dajú sa porovnávať ťažko už len z hľadiska vložených finančných prostriedkov. Jedno však majú spoločné, rodili sa dlhší čas, ako mali. Piešťanská pod paľbou tvrdej kritiky, trnavská zase so sankciami.

Internetová stránka www.visitpiestany.sk je produktom Oblastnej organizácie cestovného ruchu Rezort Piešťany. Ako nás informoval jej riaditeľ Štefan Šiška, realizácia stála zhruba 4000 eur. Cena za portál www.vitajtevtrnave.sk sa vyšplhala do podstatne vyšších dimenzií, vyšla na viac ako 100-tisíc eur.
O oblastnej organizácii samotnej sa na stránke Rezortu Piešťany užívateľ toho veľa nedozvie. Sú na nej uvedení len členovia, ktorými sú podnikateľské subjekty a tri samosprávy. Vznikla vo februári roku 2012 ako inštitúcia na podporu aktivít kúpeľného mesta a jeho okolia. Ministerstvo dopravy ho podporilo sumou 45-tisíc eur a takú istú vložilo sedem zakladajúcich členov.

Neželaný stav
Krajské mesto zalovilo v iných vodách. Z Európskeho fondu regionálneho rozvoja získalo 165-tisíc eur na projekt komplexnej podpory cestovného ruchu. V rámci neho v júni minulého roku podpísalo zmluvu na dodávku samotného portálu za 68-tisíc eur s firmou Lomtec a ďalšiu na dodávku multimediálneho obsahu za 40-tisíc eur so spoločnosťou Marketinx. Tá získala zákazku v súťaži, do ktorej sa prihlásila ako jediná. Mimochodom, jej jediným spoločníkom je syn trnavskej poslankyne Blaženy Kráľovičovej. Po opakovaných nesplnených termínoch si mesto voči Martinexu uplatnilo sankcie ako zmluvne dohodnutú pokutu vo výške tisíc eur plus 4200 eur ako zľavu za nekvalitné fotografie. Dielo malo byť hotové v novembri minulého roku, Trnava nový portál odštartovala pred tromi týždňami.
V tomto ohľade stránka www.visitpiestany.sk prekonávala podobné peripetie. Jej odkladanie sa niekoľkokrát dostalo aj „na pretras“ zasadnutí mestského zastupiteľstva, kde poslanci kritizovali jeho nefunkčnosť. V marci minulého roka im musela vtedajšia riaditeľka Rezortu Katarína Hallová vysvetľovať príčiny neželaného stavu. „Príprava webu trvá veľmi dlho. Problém bol v tom, že vyberanie dodávateľa prebiehalo až v troch kolách. Dvaja záujemcovia prepracovávali materiály a robili aj osobné prezentácie,“ uviedla na zastupiteľstve.

Voľný čas na www.visitpiestany.sk je rozdelený podľa jednotlivých aktivít.

Web ako jadrová elektráreň
V septembri miesto K. Hallovej zaujal víťaz nového výberového konania Štefan Šiška. Hneď po svojom nástupe vyhlásil, že vytvorenie aktuálnej a aktívnej webovej stránky je prioritou. Pre Piešťanský týždeň poznamenal: „Bez nej akoby sme v dnešnej dobe neboli. Webová stránka už existuje, potrebujeme ju obsahovo naplniť tak, aby poskytovala informácie o možnostiach využívania voľného času a o udalostiach v našom regióne.“ Krátko nato bol web spustený do provizórnej prevádzky.
Polemiky o portáli však neutíchajú doposiaľ. Nezávislý poslanec Jozef Beňačka sa na decembrovom rokovaní zastupiteľstva roku nechal počuť, že „niekoľkomesačná skúšobná prevádzka môže byť napríklad pri jadrovej elektrárni, ale nie pri jednej webovej stránke“. Aj na februárovom stretnutí poslaneckej dvadsaťpäťky už tohto roku portál atakoval slovami: „Web vznikol, ale nežije.“ Zároveň vyslovil obavu, že neviditeľnosť Rezortu môže byť vážnou prekážkou v získavaní nových členov, ako aj v koordinácii tých súčasných.
Voľný čas na www.visitpiestany.sk je rozdelený podľa jednotlivých aktivít.


Bez nemčiny hlava v smútku

Užívateľa portálu tieto technické a organizačné záležitosti nezaujímajú. A ani nemusia. Predpokladajme, že je ním návštevník, nie obyvateľ Piešťan. Ten až tak informácie o hoteloch či lokalitách vhodných na výlet nepotrebuje vyhľadávať na internete. A termíny konaní podujatí si môže dopriať aj na iných webových stránkach, ponúka ich aj portál Piešťanského týždenníka www.piestanskydennik.sk.
Poďme sa teda pozrieť cez monitor počítača ako turisti, ktorí kúpeľné mesto videli akurát tak na pohľadnici. Keď si ako bežní „surfisti“ po internete vygooglujete ‘piestany‘, bez problémov narazíte na www.piestany.sk, čo je oficiálna stránka mesta. Ani ťuk o nejakom portáli oblastnej organizácie cestovného ruchu. Ak si zadáte slovko ‘rezort piestany‘, odkaz na www.visitpiestany.sk objavíte okamžite. Ale odkiaľ to máte vedieť ako turista? Zahraničnému by mohlo ešte napadnúť napísať ‘visit piestany‘ (v preklade návšteva) a trafí sa do čierneho. Pravdaže, ak ovláda angličtinu. Inú jazykovú mutáciu stránka neposkytuje, takže mu zostane akurát hlava v smútku. Na trnavskej stránke sa dá orientovať aj v nemčine.

Trnava kontra Piešťany
Portál www.vitajtevtrnave.sk je dizajnovo prepracovanejší a na prvý pohľad aj prehľadnejší. Ten piešťanský na svojej úvodnej stránke ponúka základný prehľad rozdelený na časti voľný čas, kultúra, šport, hotely, obchody a Piešťanské informačné centrum. Po ich otvorení užívateľ dostane vcelku slušnú kôpku dát o jednotlivých zariadeniach či aktivitách, no v istých blokoch značne pokrivkávajú. Na ilustráciu: pri niektorých pamiatkach ako hrady a zámky záujemca nevyčíta nič viac než históriu. Ako sa k nim dostať môže byť úsmevnou otázkou pre našinca, ale nie pre človeka z iného kúta Slovenska. Trnavský portál obsahuje údaje o trasách, o otváracích hodinách, vstupnom či google mapy. Naopak v ňom nefunguje vyhľadávač či chýbajú fotografie pri významných osobnostiach. Informácie o nich sú odfláknuté tak, že by si z nich nemohol urobiť ťahák ani žiak na základnej škole. Obsahujú len meno osobnosti, povolanie a dátum narodenia a úmrtia. Na zaplakanie.
Na www.visitpiestany.sk nájdete prehľad ubytovacích zariadení a nechýbajú ani odkazy na ne. Keď si však návštevník chce vyhľadať tú správnu strechu nad hlavou na piešťanskej adrese, musí ich prelúskať rad radom. Tá trnavská v úvodnom menu pod názvom Ubytovanie na mieru poskytuje vyhľadávač, v ktorom si môžete vyšpecifikovať typ ubytovania, lokalitu a podobne.
Blúdenie po „zásuvkách“ nových propagačných stránok oboch miest a ich vzájomné porovnávanie by zabralo ešte veľa miesta na polemizovanie. Mnohé by sa mohli odohrať len v rovine názorov. Jedno sa však zdá byť isté: Berúc do úvahy iba cenový pomer štyritisíc eur a stotisíc, www.visitpiestany.sk je na tom nepomerne lepšie.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 21, ktoré je v predaji od 20. mája.

0 Shares

Najnovšie správy

Téma „piešťanského aquaparku“ bude pre piešťanských politických populistov zrejme večná. V predchádzajúcom týždni sa pri nej pristavil i regionálny politik,…
  • 08.02.2023, 23:16
  • Piešťany / Spravodajstvo
štvrtok, 9. februára 2023
Meniny má Zdenko, zajtra Gabriela