Diagnostika mosta: Technický stav veľmi zlý!
Poznáte ten pocit? Ste vodičom osobného auta a v protismere sa na vás po Krajinskom moste v Piešťanoch rúti nákladiak. A hoci tam platí značka zákaz vjazdu pre vozidlá nad dvanásť ton, máte pocit, že vodič oproti si ju nevšimol a so svojím obrom vás vytlačí až na zdemolovaný obrubník. Našťastie, nič také sa nestalo. Aspoň nie vám. Iný názor majú stovky šoférov, ktorí tu zažili dramatické okamihy.
Mnohí z nich museli v kolónach cúvať, pretože most sa upchal napríklad autobusom a Aviou. „Priemerne máme na Krajinskom moste dva zásahy ročne. Riešime zväčša únik prevádzkových kvapalín, skrížené vozidlá, dopravné nehody, ale aj samovražedný úmysel,“ povedal Piešťanskému týždňu riaditeľ Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Piešťanoch Peter Galbo. Hasičov i políciu však volajú až vtedy, keď už je naozaj veľmi zle.
Desiatky, ba možno aj stovky dopravných situácií si vyriešia vodiči sami. Ak však dôjde k skríženiu vozidiel, musia prísť hasiči, ktorí pomocou pneumatických matracov nadvihnú celý nákladiak, jeho kolesá presunú na úzky chodník, po ktorom kedysi chodievali chodci, a takýmto spôsobom sa širšie vozidlá obídu. Most sa spriechodní.
Pri každom z týchto zásahov sú prítomní aj policajti, ktorí riadia dopravu. Hoci sme sa snažili, nedozvedeli sme sa, koľko finančných prostriedkov takýto špás odčerpáva z rozpočtu štátnej pokladne. Ale nebude to malá suma.Dokedy budú na Krajinskej ceste v Piešťanoch kolóny len preto, že most cez Váh je už starý a úzky?
Trnavský samosprávny kraj (TTSK) už v od roku 2007 žiada Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a tiež Slovenskú správu ciest o pretriedenie cesty II/499 na cestu prvej triedy. Ak by to dosiahol, financovanie mostu by hradil štát. „Plne si uvedomujeme, že z vlastného rozpočtu nie je možné financovať celkovú rekonštrukciu mosta, prípadne výstavbu nového,“ povedal hovorca TTSK Patrik Velšic.
Pretože ide o komunikáciu nadregionálneho charakteru, oslovil TTSK Trenčiansky samosprávny kraj a Nitriansky samosprávny kraj s požiadavkou o ich stanovisko k pretriedeniu vyššie uvedenej cesty. Samosprávy súhlasili, prečo nie? Ministerstvo však nie je nadšené. A pretriedenie nedopustí. Jeho prioritou sú cesty, ktoré sú dôležité z celoslovenského hľadiska. Argumentuje tiež financiami. Ak by totiž udelili výnimku Piešťancom, mohli by sa ozvať ďalšie mestá, a to by zaťažilo štátny rozpočet. Nech sa len trápia kraje.
Celý článok aj s argumentami z ministerstva dopravy si môžete prečítať v aktuálnom vydaní Piešťanského týždňa.