Blog Jozefa Malíka: Cyklopríbeh

  • Blogy / Blogy
  • 15. augusta 2013, 09:53
  • Autor:J. Malík

O bicykloch v Piešťanoch bolo povedané už veľmi veľa. Aj preto niet pochýb, že sú s Piešťanmi späté, ako žiadne iné mesto na Slovensku. Našťastie aj slovenská spoločnosť sa konečne začína ináč pozerať na tento druh dopravy a v žiadnom prípade to už nie je dopravný prostriedok sociálne slabších.

Mestá ako Bratislava, Trnava a mnohé ďalšie, si dávajú ciele agresívne znižovať podiel áut vo svojich uliciach. Či to je podporou hromadnej prepravy, zdieľaním spoločných jázd automobilmi alebo práve cyklodopravou. Márne budeme prehovárať ľudí, aby jazdili na bicykli, keď nemáme poriadnu infrastruštruktúru. 
Samostatné cyklocesty, prípadne aspoň vyhradené pruhy na cestách, dobré dopravné značenie, či stanovištia na bicykle zabezpečené kamerovým systémom. Všetko toto je potrebné, ak chceme, aby ľudia čoraz viac presadali aspoň na „krátke trate” z áut na bicykle. Po inšpiráciu netreba chodiť vôbec ďaleko. Stačí sa ísť pozrieť k našim rakúskym susedom a „obkukať” ich know-how. Rok 2013 je vo Viedni rokom mestskej cyklistiky. Aj v tomto meste, ktoré bolo okrem iného už trikrát vyhlásené za najlepšie miesto pre život, sa spočiatku borili s podobnými problémami, ako u nás. Jasnou stratégiou podpory cyklodopravy, naviazanou na každoročný rozpočet, sa však postupnými krokmi podarilo dopracovať do štádia, že sa cyklisti môžu po meste pohybovať bezpečne. 

V prvotnom kole je potrebné využiť všetky existujúce kapacity, ako napríklad cesty alebo chodníky, ktorých šírkové parametre by dokázali obslúžiť aj autá a cyklistov resp. chodcov. Aj v Piešťanoch máme niekoľko úsekov, ktoré by si nevyžadovali nákladné stavebné úpravy. Nedávna akcia, z Piešťan do Vrbového, mala poukázať na potrebu prepojenia „mesta pod šikmou vežou” s tým našim. O tomto projekte sa hovorí už veľmi dlho. Najprv mala cyklocesta nahradiť trať, potom by mohla viesť popri, ale… 
Súhlasím s názorom, že je potrebné zvážiť všetky možnosti, hlavne spolupracovať s verejnosťou, keďže je to budované pre ľudí. Žiaľ podľa toho, „ako to na Slovensku chodí”, je skôr zvykom hľadať všetky dôvody, prečo to nejde. Aj vo „vyspelom svete” sú veci zložité a bojujú  s finančnými problémami, tak ako u nás. Asi je to predsa len o prístupe ľudí. Pokiaľ sa toto nezmení, potom nám ostáva sa iba čudovať, že prečo to tam ide a u nás nie. Piešťany sa pritom môžu stať vzhľadom na svoju polohu a ideálne podnebie „Mekkou” cykloturizmu.
Predpokladom je, ale napojiť mesto na iné už existujúce cyklocesty v blízkom okolí. Netreba pripomínať, že ten potom do mesta, ale aj regiónu so sebou samozrejme prináša ako kapitál, tak aj nové pracovné príležitosti.
0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 23. augusta. Tento deň je Európskym dňom obetí stalinizmu a nacizmu a Medzinárodným dňom spomienky na obchod…
  • 23.08.2019, 00:00
  • Dobré ráno, Piešťany!
Rozbitý chodník, hrbole a špina. Chodník na Ulici Andreja Hlinku v Piešťanoch vedúci z autobusovej a železničnej stanice do centra…
  • 23.08.2019, 07:51
  • Reportáž / Piešťany
sobota, 24. august 2019
Meniny má Filip, zajtra Bartolomej