Najprínosnejšiu samosprávu má Trnava, najhoršie dopadla Žilina

  • Spravodajstvo
  • 19. februára 2013, 12:28
  • Autor:sita(j)

Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť hodnotil prácu samospráv podľa toho, či riešia nahlásené podnety občanov a ako im na podnety odpovedajú.

Trnava sa v roku 2012 stala samosprávou s najväčším prínosom pre občanov, najhoršie dopadla Žilina. Vyplýva to z hodnotenia Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktorý v roku 2012 hodnotil jednotlivé samosprávy podľa toho, koľko podnetov občanov dostali a ako dobre ich vyriešili.

SGI prostredníctvom internetového portálu Odkazprestarostu.sk umožňuje občanom posielať samosprávam podnety týkajúce sa problémov v ich okolí. Pri hodnotení sa SGI zameral na prínos práce samospráv na základe toho, či rieši nahlásené podnety občanov a ako im na ich podnety odpovedá. Vlani poslali občania 1 219 podnetov 30 hodnoteným samosprávam.

Na druhom a treťom mieste v hodnotení skončili Bratislava – Nové Mesto a Prievidza. Hoci sa Prievidza zapojila do projektu až v októbri, vyriešila všetkých 25 podnetov. Trnava napríklad vyriešila 45 podnetov z celkového počtu 63. Najviac podnetov dostáva magistrát Bratislavy. V roku 2012 to bolo 328, úspešne vyriešili 51 z nich, často išlo o časovo a finančne náročné opravy. Stopercentnou úspešnosťou sa okrem Prievidze môže pochváliť aj Trenčín a mestská časť Bratislava – Vajnory. V komunikácii s občanmi najlepšie skončil Prešov, potom Bratislava – Petržalka a Prievidza.

Na opačnom konci rebríčka skončila Žilina, ktorá sa v októbri do projektu najskôr zapojila, potom rozhodnutie zmenila, vyjadrila sa len k dvom podnetom a ostatné neriešila. Na podnety občanov nereagovali ani bratislavské mestské časti Čunovo, Záhorská Bystrica, Jarovce, Devínska Nová Ves a Devín.

Podľa riaditeľa Inštitútu SGI Ctibora Košťála je ich cieľom skvalitňovať komunikáciu medzi občanmi a samosprávou a skultúrňovať túto komunikáciu. "Chceme tlačiť samosprávu k tomu, aby sa zaoberala tým, čo ľudí trápi," zdôraznil. Za tri roky existencie projektu sa doň do dnešného dňa zapojilo 32 samospráv. Za ten čas dostali takmer 2 000 podnetov a úspešnosť ich riešenia sa pohybuje okolo 40 percent. Jednotlivé samosprávy majú k projektu rôzny prístup. Niekde to uvítali, niekde to zase dlhodobo odmietajú a ignorujú podnety občanov, ako napríklad Žilina. "Tam ten portál nefunguje, ako by mal," doplnil.

V hodnotení je najdôležitejší index prínosu samospráv, ktorý hodnotí, koľko podnetov samospráva dostala a ako dobre ich vyriešila. Neberie sa do úvahy len úspešnosť, ale aj celkové množstvo vyriešených podnetov, podľa ktorého sa stanovuje poradie indexu prínosu práce samospráv. Nová metodológia zohľadňuje rozdielnu náročnosť podnetov. Za vyriešenie podnetu o opravení cesty či chodníka, ktoré je časovo aj finančne náročnejšie, dostane samospráva viac bodov ako napríklad za pokosenie trávy, či osadenie nového smetného koša. Druhou hodnotenou kategóriou je kvalita komunikácie, ktorú SGI posudzuje podľa vecnosti a rýchlosti, s akou samospráva reaguje. Ďalej hodnotia úspešnosť riešenia podnetov a kvantitu a kvalitu komunikácie.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 7. decembra. Tento deň je Medzinárodným dňom civilnej leteckej prepravy (ICAO). Meniny má Ambróz.
  • 07.12.2022, 00:00
  • Dobré ráno, Piešťany!
streda, 7. decembra 2022
Meniny má Ambróz, zajtra Marína