Súťaž 7 divov: Kandidát č. 2 Krajinský most

  • Spravodajstvo
  • 13. júla 2012, 15:42
  • Autor:(vd)/Vladimír Krupa

Okrúhle výročie si tento rok pripomína Krajinský most. Podľa piešťanskej kroniky práce na tejto technickej pamiatke ukončili 30. apríla 1932. Slávnostne ho však otvorili už 1. januára 1932 a prvé automobily po ňom prešli o deň na to. Odvtedy sa premávka cez most takmer nezastavila.

Keď jeho autori vytvárali pred viac ako osemdesiat rokmi projekt, nemohli tušiť, že v roku 2012 budú na ich dielo šomrať toľkí vodiči, pretože dve Avie sa na ňom neobídu. Ani jeden z nich však netušil, že súčasníci sa spoľahnú na ich dielo, ktoré bolo projektované na iné zaťaženie aj hustotu premávky.

Premostenie cez rieku Váh vedúce z Piešťan do obce Banka stavali v rokoch 1930 až 1932. Základný kameň stavby položili 27. januára 1930. Autormi projektu boli architekt a technický radca Jozef Činčera a úradník bývalého referátu verejných prác v Bratislave Ivan Grebenik. Dňa 27. januára 1930 položili základný kameň. Most slávnostne otvorili 1. januára 1932, pre dopravu bol otvorený nasledujúci deň a podľa piešťanskej kroniky všetky práce ukončili 30. apríla 1932. Most stavala česká stavebná firma Müller a Kapsa (založená v roku 1890 v Plzni), ktorá budovala technické stavby, ako napríklad elektrárne, mosty a továrne. Stavba má železobetónovú konštrukciu, ktorá má sedem polí. Vešadlové rozpätie oblúka je 52 metrov, ostatné polia majú dĺžku 29 metrov. Pôvodná šírka mosta bola 6,4 metra.

Most sa tiež nazýval Krajinský most T. G. Masaryka. Bola na ňom umiestnená pamätná tabuľa s nápisom: „Most prvého prezidenta Československej republiky T. G. Masaryka pomenovaný Slovenskou krajinou na pamäť jeho 80. narodenín (1850–1930).“ V súčasnosti sa nazýva Krajinský. Je to zrejme aj preto, že v dobových materiáloch sa často uvádza, že stavebníkom (teda v modernom zmysle slova investorom) bola „krajina Slovenská“. Celkové náklady na stavbu boli sedem miliónov sedemstotisíc korún československých, ktoré finančne zabezpečil štát a obec Piešťany. Časť mosta zničila v noci z 3. na 4. apríla 1945 ustupujúca nemecká armáda. Červená armáda začala s jeho provizórnou rekonštrukciou už 5. apríla a zakrátko bol prejazdný. Koncom roku 1980 vybudovali na severnej strane mosta oceľovú lávku pre chodcov.
Viac informácií o veľkej letnej súťaži: Za 7 divmi na bicykli

Krajinský most je jeden zo 16 adeptov na víťaza našej súťaže. Ak chcete zahlasovať za Krajinský most ako za jeden zo siedmich divov piešťanského regiónu, pošlite SMS v tvare sutaz(medzera)win(medzera)2(medzera)vaše meno a priezvisko(medzera)váš telefonický kontakt – na číslo 7037. Cena SMS je 0,80 eur s DPH. Alebo vystrihnite z PT kupón, na ktorý uvediete číslo 2, nalepte ho a odovzdajte v redakcii alebo zašlite poštou na adresu: Teplická 63, 921 01 Piešťany. V hre sú zaujímavé ceny!

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 18. apríla. V tento deň sa v roku 1901 narodil MUDr. Emil Veselý, lekár, prednosta a primár…
  • 18.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…
  • 19.04.2024, 08:32
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
piatok, 19. apríla 2024
Meniny má Jela, zajtra Marcel