Betónová križovatka na Teplickej dostáva finálnu podobu
PIEŠŤANY – Nadúrovňovú križovatku Teplická– Radlinského dodávateľská firma už dokončuje, potom by mal razený betón tvrdnúť a zrieť niekoľko týždňov. Tento piešťanský a možno aj slovenský unikát našich ciest navrhol projektant Igor Ševčík z trenčianskej firmy, ktorá sa zaoberá projektovaním dopravných stavieb.
„Dve obojsmerné komunikácie tu tvoria základnú kostru dopravného systému mesta. V uzle sa stretávajú všetky druhy dopravy v Piešťanoch, teda automobilová, cyklistická a pešia. Parametre pôvodnej existujúcej križovatky nezodpovedali v plnej miere normovým požiadavkám, a preto sme sa pri návrhu sústredili na elimináciu kolíznych situácií v tomto mieste,“ hovorí Igor Ševčík.
Projektanti po analýze pohybu zistili rizikové faktory, a to najmä nevhodný uhol kríženia, zlé rozhľadové pomery či križovanie jazdnej dráhy chodcami a cyklistami. „Chceli sme tieto nedostatky odstrániť a bolo potrebné sem aplikovať prvky upokojenia dopravy. Vzhľadom na to, že návrh obmedzovala jestvujúca zástavba po oboch strán ulice, museli sme rešpektovať tvar križovatky a podľa toho navrhnúť riešenie,“ dopĺňa autor projektu rekonštrukcie Teplickej ulice.
Pracovníci projektantskej firmy navrhli kombináciu viacerých prvkov upokojenia dopravy, ako vysunuté nárožie, zvýšená plocha a zmena povrchu vozovky či vodorovných dopravných značiek. Inšpirovali sa prácou viacerých odborníkov zo Slovenska i zahraničia. Okrem toho pracovali s odbornou literatúrou a hlavným zdrojom informácií bol technický predpis Slovenskej správy ciest.
„V tejto situácii sa nám zdala najvhodnejšia betónová vozovka, je odolná voči každému zaťaženiu, ktoré vychádza z funkcie cesty. Na zabezpečenie odlišnosti povrchu sme zvolili ‘ražbu‘. Pri správnej údržbe je vozovka schopná plniť svoju funkciu dlhé obdobie. Použitie zámkovej dlažby či dlažobných kociek sme považovali za alternatívu k tomuto návrhu. V dobe prípravy návrhu však prevládali na Slovensku negatívne skúsenosti, a to z realizácií najmä na plochách okružných križovatiek. Preto sme v tomto prípade zvolili monolitickú betónovú konštrukciu,“ dodáva I. Ševčík.