Ako funguje integrovaný záchranný systém (1.)

  • Spravodajstvo
  • 11. novembra 2010, 10:11
  • Autor:Igor Paulech, ilustr. foto: (vd)

PIEŠŤANY – Tento rok sme i v Piešťanskom okrese zaznamenali niekoľko mimoriadnych udalostí. Pravdepodobne najviac ľudí zasiahol požiar PT Univerzál. Okrem toho počas letných mesiacov v niekoľkých obciach v okolí Piešťan mali problémy so záplavami. I v týchto prípadoch ľudia využili služby integrovaného záchranného systému a známeho medzinárodného čísla 112.

Vieme používať tiesňové volania?



Pod pojmom integrovaný záchranný systém sa uvádza postup činností vykonávaných pri pomoci v tiesni. Je to záchranný systém, ktorým je predovšetkým zabezpečená rýchla informovanosť a zaistenie záchranárskych subjektov. Ide o prípady, keď je ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie. Jednotné európske číslo 112 v Slovenskej republike sme zaviedli po vstupe do Európskej únie. Cieľom integrovaného záchranného systému je, aby pri ohrození života, zdravia alebo majetku postihnutý bez zbytočného čakania dostal nevyhnutnú a odbornú pomoc. Od 1. júla 2003 fungujú koordinačné strediská integrovaného záchranného systému zriadené na obvodných úradoch v sídle jednotlivých krajov Slovenskej republiky.

V rámci tohto systému fungujú a pôsobia základné záchranné zložky. Sú to Hasičský a záchranný zbor SR, poskytovatelia záchrannej zdravotnej služby, kontrolné chemické laboratóriá civilnej ochrany, Horská záchranná služba a Banská záchranná služba. „V našich podmienkach okresu Piešťany nemáme na centrále 112-tky pracovníkov horských a banských záchranných služieb. Ak by však nastala situácia, napríklad zával či zosuvy pôdy, pracovníci si vedia
vyžiadať tieto služby,“ hovorí vedúci odboru civilnej ochrany a krízového riadenia Obvodného úradu Piešťany, Igor Košík.

Obyvatelia Piešťan sa po vytočení čísla vždy dovolajú do Trnavy, a to do budovy obvodného úradu. Na pracovisku civilnej ochrany a krízového riadenia je zabezpečená prevádzka a nonstop zmeny pracovníkov 112-tky. Na jednom mieste sedí zdravotník, hasič a príslušníci policajného zboru sú priamo napojení na tento systém.

Zriadením čísla tiesňového volania 112 sa nezrušilo používanie doteraz platných čísel tiesňového volania 150, 155 a 158. „Ak ľudia v krízovej situácii potrebujú vyložene iba sanitku, je lepšie volať konkrétne zdravotníkov. Pokiaľ ide už o komplikované prípady, havárie, je samozrejmé obrátiť sa na pracovníkov tohto jednotného európskeho tiesňového volania. Operátor vždy podľa potreby a po vyhodnotení situácie vyšle konkrétne záchranné zložky,“ dopĺňa I. Košík.

Kedy a ako volať 112


Na číslo tiesňového volania je možné telefonovať z akejkoľvek pevnej verejnej siete alebo mobilnej siete v Slovenskej republike. Volanie je vždy zadarmo a pri telefonovaní z verejného telefónneho automatu nepotrebujete mince ani kartu. Pri ohlásení mimoriadnej udalosti prostredníctvom mobilného telefónu je nutné zdôrazniť, kde sa presne nachádzate, pretože operátor v centrále vidí iba oblasť, odkiaľ telefonujete.

Pri vytočení 112-tky treba dodržať správny postup, aby operátor  koordinačného  strediska integrovaného záchranného systému vedel bez omeškania zabezpečiť poskytnutie pomoci vyslaním záchranných zložiek. Po spojení sa s operátorom vám bude klásť otázky: Čo sa stalo? Kde sa to stalo? Komu sa to stalo? Operátor sa spýta i na informácie o volajúcom. Je dobré uviesť, či sa nachádzate v uzavretých alebo vonkajších priestranstvách. Neskladajte telefón dovtedy, kým operátor nezistí všetky informácie, ktoré potrebuje. Ak môžete, zostaňte krátky čas na mieste, odkiaľ ste volali.

Zneužívanie liniek je stále problém


Pri príjme volania na 112-tku systém automaticky identifikuje účastnícke číslo a lokalizuje adresu alebo polohu mobilného telefónu. V minulých rokoch na Slovensku falošné volania tvorili až 92 percent zo všetkých telefonátov. Zneužívanie tejto linky sa trestá finančnou pokutou do výšky až 1659 eur. V prípade šírenia poplašnej správy hrozí oznamovateľovi trest odňatia slobody na jeden až päť rokov.

Tiesňové volania v číslach:

Celkový počet volaní od 1. 7. 2003 do 31. 12. 2007: 20 680 359

Počet volaní za rok:4 595 635

Priemer volaní za mesiac: 382 969

Priemer volaní za deň: 12 766

Priemer volaní za deň pre jedného operátora: 1596

Priemer oprávnených volaní za deň: 80
Priemer falošných volaní za deň: 1516

Zdroj: www.sos112.sk
(Pokračovanie nabudúce)

0 Shares

Najnovšie správy

Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…
  • 19.04.2024, 08:32
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
sobota, 20. apríla 2024
Meniny má Marcel, zajtra Ervín