Právnik radí: Nekalá súťaž

  • Nezaradené
  • 7. septembra 2010, 11:27
  • Autor:Mgr. Branislav Jurga, advokát

V podnikateľských kruhoch platí niekoľko princípov, ako sa musí podnikateľ zachovať, aby v podnikateľskej súťaži nekonal v rozpore s dobrými mravmi súťaže, aby nespôsobil ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.

Podnikateľ  predovšetkým nesmie používať reklamu, ktorá je klamlivá, uvádza do omylu a ovplyvňuje tak správanie sa spotrebiteľa, prípadne poškodzuje iného podnikateľa.

Predávaný  tovar  ani  poskytované služby nesmú niesť klamlivé označenie, to je také, ktoré je spôsobilé vyvolať mylnú domnienku o pôvode tovaru z určitého štátu, oblasti alebo miesta, prípadne že tovar pochádza od určitého výrobcu alebo že vykazuje charakteristické znaky, prípadne osobitnú akosť. Takto je napríklad chránené oblastné označenie „Tokajské“ víno, pri ktorom sa určitá zemepisná oblasť spolupodieľa na výslednom produkte.

Klamaním o osobitnej akosti, napríklad vína, môže byť aj „zlatá medaila“ nalepená na fľaške, pokiaľ zároveň neponúka údaj o tom, na akej výstave vín získalo víno takúto cenu. Zostáva už na spotrebiteľovi, či považuje takto označený produkt za niečím výnimočný a rozhodne sa pre kúpu.

U tuzemského spotrebiteľa klamlivú predstavu o pôvode produktu zrejme nevyvolá označenie „ruské vajce“, „viedenská káva“, „balkánska
zmrzlina“ ani „španielsky vtáčik“, pretože málokto uverí tomu, že by to vajce bolo vyrobené v Rusku, káva uvarená vo Viedni alebo zmrzlina dovezená z Balkánu. Ide o dovolené a všeobecne vžité označenia.

Naopak, pojmom víkendová vilka by nemal byť označený zájazd, kde je ubytovanie poskytované v štandarde bežnej chaty.

0 Shares

Najnovšie správy

Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…
  • 19.04.2024, 08:32
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
sobota, 20. apríla 2024
Meniny má Marcel, zajtra Ervín