Piešťanské cesty – mestský tankodróm

  • Nezaradené
  • 6. septembra 2010, 09:49
  • Autor:Miroslav Borovský, Foto: (mkm)

PIEŠŤANY – Mnohí z obyvateľov kúpeľného mesta Piešťany a okolia sme sa s týmto dlhotrvajúcim problémom už stretli. Sú ním piešťanské cesty. Pojem, ktorý rezonuje nielen u tunajších ľudí, ale už aj u návštevníkov zo Slovenska a zo zahraničia. Ich stav je totiž katastrofálny, až taký, že sa skutočne ťažko hľadá iné mesto na Slovensku, ktoré by malo cesty v takom zlom stave.

Záplata na záplate, hrb na hrbe, nedostatočné, neprehľadné, a často aj skryté dopravné značky a na rovnakých miestach neustále sa opakujúce výtlky. Ľudovo povedané – tankodróm. Piešťanské cesty sú predmetom vtipov, posmeškov, ale aj hromženia a nadávok. Ale aby som nehovoril iba všeobecne, uvediem zopár príkladov.
Je veľkým šťastím, že sa začala konečne riešiť Teplická ulica, ktorá ako hlavná tepna Piešťan nebola pýchou, ale hanbou tohto kúpeľného mesta. Tragédiou je likvidácia stromov na ulici, ktoré by sa celkom isto dali obísť a zachrániť. No musela by byť na to vôľa a zlikvidovať sa mohli iba tie, ktoré boli skutočne choré a okoliu nebezpečné.
Podobne sú na tom aj iné ulice. Napríklad Ulica Andreja Hlinku obojsmerne, ďalej Sasinkova, Hoštáky, Rastislavova, Kláštorská, Obchodná (od križovatky s Priemyselnou až po Orviskú cestu), Dopravná či Sládkovičova. Takto by sa dalo ešte pokračovať, isto by sa zopár ešte našlo. Problémom nie je iba stav povrchu týchto ciest, ale aj nedostatočne viditeľné dopravné značky a často i parkovanie vozidiel v jednom alebo oboch smeroch. Zužuje sa tým priestor na prejazd, znižuje sa prehľadnosť ulice, čo sa týka dopravných značiek, ale tiež pre chodcov a cyklistov.
Na Dopravnej ulici zaplátaný povrch cesty pocíti každý, kto prichádza do Piešťan autobusom. Cestujúci sa cíti, ako keby s autobusom práve vošiel na poľnú cestu, niektorí sú však radi, že ich toto trmácanie aspoň zobudí zo sna pred cieľovou stanicou.
Dopravné značky chýbajú napríklad na Námestí 1. mája, kde z hlavnej cesty vybočujú dve ulice, jedna vpravo, druhá vľavo, pričom špeciálne po tej vľavo sa autá rútia rýchlo a ohrozujú ďalšie vozidlá, cyklistov i chodcov na Štefánikovej ulici. V smere od kruhového objazdu tam totiž chýba značka označujúca, či ide o hlavnú alebo vedľajšiu cestu. Na Štefánikovej ulici je síce značka „Daj prednosť v jazde“, ale s dodatkovou tabuľkou označujúcou vzdialenosť ku križovatke. Na križovatke je už potom značka „Stop“. Vodiči sa z oboch smerov odbočky správajú, ako keby boli na hlavnej ceste a vznikajú nebezpečné, často až kolízne situácie. Chýbajú tu vodorovné aj zvislé dopravné značky alebo aspoň zrkadlo, prípadne spomaľovač.
Zrkadlo veľmi chýba aj na blízkej križovatke ulíc Štefánikova a Kuzmányho, kde vôbec nie je vidno poza rohy budov z oboch strán, takže vodiči sa musia vystrčiť s autom až za vyznačenú čiaru, aby videli aspoň čo-to, trebárs aj len odraz svetiel na dlaždiciach jednej z budov naznačujúci, že prichádza auto a treba mu dať prednosť. Bohužiaľ, takúto „vymoženosť“ má iba jedna z budov, a keď sa vodič vystrčí, zasahuje už príliš ďaleko do križovatky.
Obdobne nebezpečný je i železničný podjazd na Orviskej ceste. V smere z Obchodnej ulice je síce „stopka“, ale mnohí vodiči ju akceptujú iba pri odbočovaní vpravo, pomohli by vodorovné dopravné značky, prípadne spomaľovač. Oveľa horšie ale je, že okolie podjazdu je vyvýšené a zväčša aj nepokosené, takže vodiči áut stojacich na križovatke vôbec nevidia, či z podjazdu prichádza nejaké auto. Autá pritom v smere od Piešťan často nedodržujú maximálnu povolenú rýchlosť, spomalia až tesne pred samotnou križovatkou, mnohí ani vtedy nie. Stav je teda taký, že každý, kto chce z križovatky odísť, riskuje dopravnú nehodu. Aj tu by mohlo pomôcť vhodne umiestnené zrkadlo a časté kosenie trávy a buriny v celom okolí podjazdu, prípadne zmena tejto križovatky na kruhový objazd. Zároveň by sa mohla zmierniť zákruta, ktorá nasleduje za križovatkou v smere na Veľké Orvište. Je veľmi ostrá, mnohí si ju skracujú v protismere. Zároveň zo smeru od Veľkého Orvišta sa pravidelne tvorí výtlk na vnútornom oblúku križovatky.
V zlom stave je napríklad ďalšia križovatka dvoch hlavných ciest – Bratislavskej a Krajinskej. Veľké výtlky sú hlavne na Bratislavskej v smere od križovatky na Trnavu. Autá tam kľučkujú ako zajace na poľovačke a vytvárajú sa nebezpečné situácie, obdobne ako na všetkých cestách s obdobným povrchom v Piešťanoch. Možno by bolo vhodné uvažovať o zmene tejto križovatky na veľký, široký kruhový objazd. Podobne by sa mohla riešiť i križovatka Ulice Dominika Tatarku a Bratislavskej a taktiež Ulice A. Hlinku a Žilinskej cesty pri OD Kocka. Podobne Žilinská–Kláštorská, kde si vodiči smerujúci do centra radšej krátia rýchlou a bezohľadnou jazdou cez parkovisko, ako by mali stáť na „stopke“ a vystavovať sa riziku, keďže zrkadlo býva často hlavne v ranných hodinách zahmlené a nepoužiteľné a bez jeho pomoci je dopravná situácia absolútne neprehľadná. Ak vodič s autom nezastane napriek vodorovnej značke až za priechodom pre chodcov, nemá pomocou zrkadla dostatočný výhľad a riskuje. Dopravná tepna Vrbovská–Krajinská je takýmto spôsobom už riešená, podľa môjho názoru by bolo veľmi vhodné riešiť takýmto spôsobom aj druhú hlavnú dopravnú tepnu v smere Trnava–Nové Mesto nad Váhom.
Stav mnohých ciest v Piešťanoch je žalostný a každému vodičovi je zrejme ľúto viesť svojho „motorového miláčika“ práve po týchto cestách. Najviac to zabolí tých, ktorí majú zakúpené nové motorové vozidlo. Na piešťanských cestách si totiž automobily skutočne vytrpia svoje, čo sa prejaví vždy na opotrebovaní a na cene opráv. To ale, samozrejme, mestský rozpočet nezabolí, utrpí tým iba peňaženka vodičov.
Nanešťastie, mnohým z týchto ciest sa nedá ani vyhnúť. Uvedomujem si, že tento stav je ako všetko ostatné iba o peniazoch. Otázkou už len zostáva, či je naozaj také finančne efektívne plátať cestu niekoľkokrát ročne, keď by to jednorazovo vyriešil nový povrch, ktorý je síce drahší, no z dlhodobého hľadiska sa môže ukázať ako efektívnejší a hlavne zabezpečí pohodlnú a bezpečnú jazdu motorových vozidiel a cyklistov. Ak sa k tomu pridajú aj primerané vodorovné a zvislé dopravné značky, situácia sa výrazne zlepší. Dnes je totiž situácia taká, že autá obchádzajú výmole, hrbole, kaluže, zle parkujúce vozidlá. Kľučkujú a pritom ohrozujú autá v protismere, cyklistov a chodcov. Nemyslím si, že je vhodné čakať, až kým sa stane tragédia a tento stav ciest bude stáť nielen peniaze, ale už i ľudské životy.
Keďže je mestský rozpočet obmedzený, možno by sa dali finančné prostriedky získať prostredníctvom fondov EÚ, prípadne iným spôsobom. Avšak táto situácia by sa podľa môjho názoru mala riešiť v najkratšom čase. Aj takýmto spôsobom sa totiž dá zlepšiť pošramotený imidž kúpeľného mesta, ktoré miestami vyzerá ako tá najposlednejšia dedina. Prípadne svojím vzhľadom ako nejaká osada – ak to trošku zdramatizujeme.
Verím, že väčšine obyvateľov tento stav skutočne veľmi prekáža. Ak chce mesto Piešťany profitovať z turistického ruchu, nemalo by takto vyzerať. Naše mesto by malo byť úhľadné, upravené, plné turistických atrakcií, detských ihrísk, cyklotrás mimo ciest pre motorové vozidlá a podobne. Iba tak nebude mať na svojom dobrom mene na Slovensku či v zahraničí škaredé fľaky, ale bude miestom, na ktoré bude každý rád spomínať a kam sa bude rád vracať.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 28. marca. Tento deň je Dňom učiteľov. Meniny má Soňa.
  • 29.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 29. marca 2024
Meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava