Prvý hypermarket otvoril pred desiatimi rokmi

  • Nezaradené
  • 19. marca 2010, 15:26
  • Autor:Štefan Gregorička

PIEŠŤANY – V obchodnej sieti PT sa mesačne predá vyše 3000 výtlačkov Piešťanského týždňa. Možno aj vďaka tomu, že naše noviny majú rovnaké iniciálky ako táto obchodná sieť. Majiteľ „pétečka“ Pavol Táborský si ako prvý pred desiatimi rokmi otvoril v Piešťanoch hypermarket.

Dodnes je jediným domácim súkromným veľkopredajcom, ktorý dokáže v potravinárskom sortimente konkurovať aj nadnárodným obchodným reťazcom.V rodinnej firme pracuje i jeho manželka, dvaja synovia a dcéra. Piešťanský týždeň sa s podnikateľom porozprával aj o tom, ako sa mu podarilo odolať takejto konkurencii.
► V tomto roku oslávite desaťročné jubileum, keď ste na sídlisku Adam Trajan otvorili vlastný hypermarket. Ako si na toto obdobie spomínate?
Vzhľadom na vtedajšie veľké úverové zaťaženie to bolo veľmi ťažké obdobie. Stavebný úver mal úrok 17,6 percenta a bežné prevádzkové úvery okolo 20 percent. So stavbou hypermarketu sme začali ako prví v Piešťanoch a v roku 2000 sme ho ako prví aj otvárali. Už o pol roka neskôr prišiel do Piešťan Kaufland a postupne ďalšie obchodné reťazce. Mojou nevýhodou bolo, že vtedajší architekt mesta nástojil na tom, že musíme postaviť dvoj- až štvorpodlažnú budovu, navyše s podzemnými garážami.
► Práve výstavba podzemných garáží, hoci boli pre sídlisko prospešné, vás stála veľa peňazí. Záujem o ich prenájom však bol zo začiatku veľmi malý. Prečo?
Možno ľudí odradilo tých 1500 korún mesačného nájmu. No ten bol vtedy primeraný a adekvátny tomu, čo sme v rámci neho poskytovali. Zaparkované vozidlá boli kompletné poistené proti poškodeniu a krádeži, navyše parkovisko bolo strážené. Vtedy o to nemali Piešťanci záujem, preto sme dve tretiny prenajali na motokárovú dráhu, ktorá funguje dodnes.
► Ako je to so záujmom o parkovanie dnes?
Dnes máme všetky parkovacie miesta zaplnené a keby sme zrušili motokárovú dráhu, zaplnili by sme celú kapacitu, aj tak by sme všetkých neuspokojili. Dnes si totiž ľudia kupujú drahšie autá, vyskytli sa prípady krádeže či poškodenia, preto majú záujem o bezpečné parkovanie.
► Keď už bola reč o motokárovej dráhe, oplatí sa vám ju aj dnes prevádzkovať?
Práve táto dráha bola pred rokmi inšpiráciou pre môjho vnuka Pavla, ktorý si ju vyskúšal už ako trojročný. Dnes patrí vo svojej kategórii k najlepším nielen na Slovensku, ale aj v rámci Moravského pohára. Na našej verejnej dráhe Monza môže za poplatok jazdiť každý záujemca a aj ja si tu rád zajazdím.
► Je dráha vhodná aj pre súťažných motokárových pretekárov?
Tí ju nevyužívajú, pretože slúži len pre určité typizované motokáry, ktoré majú slabšie parametre a sú určené len na rekreačné jazdenie.
► Prečo ste postavili hypermarket práve v Piešťanoch?
Hoci bývam v susednom Veľkom Orvišti, stále sa cítim ako Piešťanec. V tomto meste som chodil do škôl a neskôr som robil vedúceho prevádzky potravín. Po zmene režimu sme si vybudovali v Orvišti veľkosklad, sprivatizovali a prenajali sme predajňu potravín v OD Kocka. Potom sme začali rozširovať svoju sieť a dnes máme 22 maloobchodných prevádzok nielen v Piešťanskom okrese, ale aj v celom trnavskom regióne a okrese Nové Mesto nad Váhom.
► Pôvodne ste vraj chceli postaviť hypermarket na miestach, kde dnes stojí Billa. Prečo sa to nezrealizovalo?
Je to tak. Požiadavky mesta na odkúpenie časti pozemku, ktorý sa skladal z mestského a súkromného, boli také, že som ich nemohol akceptovať. Potom som chcel kúpiť pozemky tam, kde je dnes Kaufland. V roku 1997 mi mesto ponúklo pozemok za cenu 2200 korún za meter štvorcový. Navyše som mal akceptovať štúdiu, ako by mal vyzerať poly-funkčný objekt v tejto lokalite. Okrem obchodných priestorov tam mala byť podľa architekta mesta napríklad kinosála, športovisko a oddychová zóna. Jeho výstavba by stála vtedy 440 miliónov korún, čo bolo pre mňa neprijateľné. Preto som si kúpil iný, súkromný pozemok. Zaujímavé však je, že potom už ani jeden obchodný reťazec nič podobné postaviť nemusel, navyše aj ceny pozemkov boli oveľa prijateľnejšie, než ponúkali mne. Už pol roka po tom, čo sme hypermarket otvorili, sa začal stavať hneď v susedstve Kaufland. Na mieste, kde som pôvodne chcel stavať, zasa dnes stojí Billa.
► Pri otvorení ste deklarovali, že prednosť vo vašich obchodoch budú mať slovenské výrobky. Ako je to dnes?
Snažíme sa o to aj naďalej. Dnešní zákazníci však často nedávajú prednosť kvalite, ale nižšej cene. Radšej si nakúpia lacnejší, hoci nie taký kvalitný tovar. Navyše, zahraničné obchodné reťazce masírujú zákazníkov rôznymi sloganmi o super cenách a o kvalite ponúkaného tovaru radšej takticky mlčia.
► Teraz sa v parlamente prerokováva zákon o zákaze predaja výrobkov pod nákupnú cenu. Tým však prídu zákazníci o rôzne akcie. Aký je váš názor?
Považujem to za veľmi správne, aj keď by sa v niektorých prípadoch mali urobiť výnimky, napríklad pri sezónnych výpredajoch. Doterajšia prax poškodzovala predovšetkým slovenských výrobcov, ktorí neboli schopní kapitálovo zvládať túto konkurenciu. Poľnohospodári v západnej Európe majú oveľa vyššie dotácie a aj nižšie DPH na potraviny. Reťazce to, navyše, robia veľmi premyslene. Hoci predávajú tovar aj za polovičnú cenu, do predaja dajú len minimálne množstvo tovaru, aby neporušili zákon. Väčšine zákazníkov sa preto takýto tovar neujde. Ale keď už sú v predajni, tak si nakúpia iný tovar, čo je práve cieľom obchodníkov. My takéto druhy akcií nerobíme. U nás je akciový tovar v predaji k dispozícii dva týždne alebo počas doby, ktorú vopred určíme. Snažíme sa ponúkať hlavne kvalitné slovenské výrobky, ktoré i dnes môžu konkurovať všetkým svetovým výrobcom.
► Pred pár dňami zistila Slovenská obchodná inšpekcia v niektorých reťazcoch prebaľovanie mäsa, ktorému už končila záručná doba. Ako je to vo vašich predajniach?
Ak by to urobil niektorý zamestnanec u nás, dostane okamžitú výpoveď.
► Ako sa vám darí konkurovať obchodným reťazcom?
Museli sme sa prispôsobiť. Preto si slovenskí predajcovia vytvorili vlastnú akciovú spoločnosť, ktorá zabezpečuje spoločný nákup pre desiatku akcionárov. Ja som jedným z nich. Cenové podmienky sa robia podľa množstva objednaného tovaru. Čím je množstvo väčšie, tým je tovar lacnejší.
► Váš hypermarket je síce zameraný na potraviny, no sú tam aj iné prevádzky…
Slúžime celému sídlisku, preto okrem predajne potravín a kancelárií nájdu ľudia v našom objekte vďaka nájomcom aj ďalšie služby ako fitnescentrum, poštu a ďalšie.
► Neľutujete, že ste hypermarket postavili práve v južnej časti mesta?
Určite nie, veď je tu veľké sídlisko. Mrzia ma však rozdielne podmienky, aké som dostal ja a zahraniční investori.
► Každý obchodník s potravinami má sieť svojich dodávateľov. Iste ich máte aj vy…
Máme stálych dodávateľov zeleniny, či už z juhu Slovenska, alebo aj z okolia – z Trebatíc, Veselého. Vzťahy sú na profesionálnej úrovni. Aj vďaka tomu ponúkame našim zákazníkom napríklad jablká v takej kvalite i výhodných cenách, že zahraničné reťazce na nás nemajú. V tomto sortimente ponúkame celoročne najlepšiu kvalitu.
► Ako je to so skladovaním zeleniny?
Niektorú máme vo vlastných skladoch, ostatnú skladujú samotní pestovatelia. Dodávky dopredu si nedohadujeme, pretože ponuka prevyšuje dopyt.
► Ako je možné, že napríklad potraviny z Poľska sú lacnejšie?
Tamojší výrobcovia platia menšie odvody a majú oveľa vyššie dotácie. Štát im dotuje export.
► V obchodných reťazcoch sa zamestnanci často menia. Ako je to u vás?
Celkove zamestnávame 270 ľudí, z toho 46 v hypermarkete. Sú to všetko stáli zamestnanci. Každý začína trojmesačnou skúšobnou dobou a keď sa osvedčí, zamestnáme ho na dobu neurčitú. Našimi najvernejšími zamestnancami sú Eva Beláková, Denisa Šimová, Majo Hošťák, Milan Táborský a mnohí ďalší.
► Robíte pre nich aj nejaké spoločenské podujatia?
Voľakedy sme ich robili, no teraz sa to nedá. Je nás už veľa, navyše sa robí aj počas víkendov, takže na hromadné akcie niet času. Jednotlivé strediská si však robia podujatia samy.
► Vy ste bývalý športovec, ako sa udržujete v kondícii?
Ja sa športom bavím. Futbal už nehrávam, no trikrát do týždňa si zájdem po posilňovne a okrem toho si zajazdím na motokárach.
► Aký máte názor na Piešťanský týždeň, ktorého ste najväčšími rozširovateľmi?
Piešťanský týždeň je periodikum, kde si nájde každý niečo pre seba. Nielen obyvateľ Piešťan, ale aj okolitých dedín. Sú to veľmi dobré noviny s vyváženým spravodajstvom. Ich predaj v našich obchodoch prospieva aj nám, pretože niektorí ľudia chodia nakupovať práve v deň, keď uvádzame do predaja nové vydanie Piešťanského týždňa. Nemám síce toľko času, aby som ich zakaždým celé prečítal, no zaujímajú ma napríklad články o motorizme, kde ste písali aj o mojom vnukovi, ktorý sa venuje jazdeniu na motokárach. Už ako päťročný vyhral Moravský pohár.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je utorok 26. marca. Tento deň je Svetovým dňom epilepsie. Meniny má Emanuel.
  • 26.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je piatok 28. marca. Tento deň je Dňom učiteľov. Meniny má Soňa.
  • 29.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 29. marca 2024
Meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava