Mýtne znamená likvidáciu dopravcov!

  • Nezaradené
  • 21. januára 2010, 10:05
  • Autor:Viera Dusíková

PIEŠŤANY – Slovenskí dopravcovia blokovali cesty po celom Slovensku. Dôvodom bola ich nespokojnosť so zavedením elektronického mýta. Porozprávali sme sa s Jozefom Slovákom zo spoločnosti NAD Slovák a s majiteľom spoločnosti Empiria Pavlom Maráčkom.

Kamionisti kritizovali mýtne poplatky aj cenu palív, ktoré sú drahšie v porovnaní s okolitými štátmi. Predseda vlády Robert Fico požiadavke ustúpil až po rozšírení protestov z Bratislavy aj do ďalších slovenských miest. Do protestu sa zapojili a prepravcovia z nášho regiónu.

► Uveďte, aký by bol dosah zákona o elektronickom mýte na vašu spoločnosť?

– Elektronické mýto v roku 2010 je pre slovenských dopravcov likvidačné. Prečo? Náklady na prepravu sa nám zvýšili až 14-násobne. Myslím, že ani úprava ceny nafty či cestnej dane ich nezachráni. Ostanú iba takí, čo už majú pokúpené vlastné autá a kamióny, pretože ten, kto ich nemá, nebude mať z čoho splácať lízing a skrachuje. Ak s tým vláda niečo neurobí, bude to znamenať zánik väčšiny slovenských prepravcov. A teraz sa to už nebude týkať iba medzinárodnej kamiónovej dopravy, ale aj poľnohospodárstva, lesníctva, či stavebníctva. Pocítia to všade tam, kde bez prepravy komodít a tovaru nemôžu jestvovať.

► Spomínali ste štrnásťnásobné predraženie. Buďte, prosím, konkrétny.

– Po minulé roky, keď sme platili iba diaľničnú známku a cestnú daň, nás vyšla „diaľnica" za rok na jednu súpravu približne 27-tisíc slovenských korún (asi 896 eur). Budem hovoriť v korunách, pretože naši ľudia ešte stále premýšľajú v našej slovenskej mene. Ja tiež. Ale teraz, keď som si to prerátal, vyjde ma to okolo 350-400- tisíc korún ročne (13 280 eur).
Ak sa s tým niečo neurobí, zo slovenských ciest nás vytlačia maďarskí, poľskí a českí prepravcovia, ktorí majú lacnejšie pohonné hmoty aj ceny od kilometra i od tonáže. A my, Slováci, sa budeme len chytať za hlavu, kde sme podeli rozum, ale to už bude neskoro. Je na našej vláde, aby schválila také podmienky, aby Slovač robila doma, aby sa „korunky" obracali a držali tu, lebo ak budú robiť prepravu za nás cudzí a my si budeme všetko platiť, začneme sa zadlžovať. Až ostaneme najväčší chudáci.

► V pondelok 11. januára protestovali dopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS) proti novoprijatým nariadeniam na celom Slovensku, aj v Bratislave. Mali ste pred úradom vlády aj vy nejaký stroj?

– Áno, jeden môj šofér tam s kamiónom išiel už v nedeľu večer, strávil tam noc a čakal až do pondelka dopoludnia. Parkoval v bočnej uličke. Všetko, našťastie, prebehlo dobre, ale veľmi ma pobúrilo vyhlásenie policajného prezidenta Jána Packu, ktorý označil aktivity dopravcov za „nezákonný boj". To sa mi úplne sprotivilo. Ako tí ľudia majú dosiahnuť nejakú zmenu? Veď to už mali na našich šoférov poslať aj vojsko, tanky a môžeme sa vrátiť späť do roku 1989.
Také niečo naozaj nemal vysloviť do médií. Ja viem, polícia má páky na vodičov, môže ich nachytať na sto veciach. Ale ako sa majú obyčajní ľudia dovolať spravodlivosti aspoň akej-takej? Keď budeme proti tomu imúnni a budeme sa spoliehať na to, že voľajako bolo, voľajako bude, kde skončíme? My musíme vedieť presadiť záujmy slovenského občana, a nie sa len nemo pozerať, utešovať sa a hovoriť si – veď to dovezieme, kúpime si, veď nám to spravia druhí. To tak nemôže byť. Aj preto naši štrajkovali.

► Podarilo sa im vymôcť niekoľko ústupkov. Jedným z nich je aj zníženie spotrebnej dane z nafty, ktoré navrhol premiér Robert Fico ako kompenzáciu pre dopravcov za zvýšené náklady spôsobené zavedením elektronického výberu mýta. Ak jeho návrh prejde, mali by sme jednu z najlacnejších cien nafty na okolí.
– Uvidíme, či svoje sľuby aj splnia. Ale aj keď znížia cenu nafty, to, čo ušetríme na nafte, bude oproti výdajom na elektronické mýto len kvapka v mori. Voľakedy som mal 12 kamiónových súprav nad 12 ton. Prepravovali sme tovar do celej Európy. Jazdili sme nielen po Slovensku, ale aj do Belgicka, Holandska, Veľkej Británie, Španielska, ba chodili sme i do Ruska. V roku 2008 sa všetko začalo „sypať", a tak som rýchlo znížil stavy motorových vozidiel.
Ešte som, chvalabohu, stihol odpredať najnovšie kamióny, ktoré som už splatil lízingovým spoločnostiam. Nechal som si len štyri súpravy. Tieto používam väčšinou na cesty do Slovenska, Čiech, Maďarska, občas idem aj do Rakúska či Nemecka s obilím, ktoré sa v Hamburgu nakladá na lode. A keď si to tak preratúvam, dopravca, ktorý nemá auto splatené, má čo robiť, aby zaplatil vodiča, a len ťažko bude mať na mýtne na Slovensku.

► Dopravcovia kritizovali aj účtovanie mýta na cestách prvej triedy a rýchlostných komunikáciách, a tiež, že suma sa počíta nie za prejdenú časť, ale za celý úsek spoplatnenej cesty…

– Mýtne nie je dobre schválené, sú tam zahrnuté aj cesty prvej triedy a cesty pre motorové vozidlá. To nikde inde nie je, iba na Slovensku. V druhých krajinách – napríklad v Nemecku – sú pekne porobené diaľnice s výjazdmi i vjazdmi. Mýtne sa platí len po diaľnici a všetky mestá a obce sú od nej oddelené. Obyvatelia ani nevedia, že sú tam nejaké diaľnice. Ja som za to, aby sa aj u nás mýto platilo, ale iba po diaľnici, kde to má aj pre mňa význam, pretože ju prejdem o polovicu rýchlejšie.
A aj tie spoplatnené úseky – reálne by som mal zaplatiť len za to, čo prejdem, a nie za celý úsek. Uvediem príklad. Teraz sme začali voziť obilie do Mikulova. Ideme zo Sokoloviec smerom na Piešťany, Prašník, Brezovú a zbehneme do Jablonice. Tam už je cesta prvej triedy. Ak by to bolo spravodlivé, mali by sme platiť mýto od Jablonice po Senicu, ale je to vymyslené tak, že sa nám mýtne ráta od Trnavy.
Platíme aj za to, čo neprevezieme. To sa nedá tak robiť! A načo máme platiť mýtne po cestách prvej triedy, keď cesty sú také, aké sú? A ešte platíme aj daň z motorových vozidiel. To my, Slováci, v rodnej zemi máme platiť viac peňazí za prepravu ako napríklad Nemec alebo Čech, ktorý sem príde a cestnú daň nám neplatí? Veď je to na hlavu postavené! Ak platím cestnú daň, nemali by mi účtovať mýtne na ceste prvej triedy, ale iba na diaľnici! Idem s vyklápačom odviezť obilie do Drahoviec alebo Piešťan a ja mám platiť mýtne? A zaráta mi to celý úsek od Trakovíc alebo od Hornej Stredy?

► A ako je to s palubnými jednotkami? Údajne z 90-tisíc kusov, ktoré boli rozdané, sa až 20-tisíc vrátilo na reklamáciu…

– Tie „krabičky" sú tiež nedomyslené. Vedie z nich káblik, ako je na nabíjačke na mobile. Stačí, ak do neho vodič nohou brnkne, ani si nevšimne kedy, a palubnú jednotku odpojí. Zle je vymyslené i mechanické zapínanie aj vypínanie v závislosti na mýtnom úseku. To je pre šoféra ďalšia vec, ktorú má na starosti. Malo by to fungovať cez satelit. Ako to majú Nemci. Tam sa vodičovi nemôže stať, že by mu policajti dali pokutu za to, že nemá zapnutú palubnú jednotku. Riadi ju totiž satelit.

► Ale ak sa nemýlim, pokuty za nesprávne zadanie údajov do palubnej jednotky pri elektronickom výbere mýta vraj majú od februára klesnúť. Sankcia za tento priestupok, ktorú môžu udeliť polícia priamo na mieste, sa má znížiť na 120 eur zo súčasných 1655 eur. Nezmenia sa však pokuty za chýbajúcu palubnú jednotku vo vozidle či jazdu po spoplatnených cestách bez zaplatenia mýta. V prípade týchto priestupkov môže mýtna polícia naďalej udeliť sankciu priamo na mieste 1655 eur a v správnom konaní ešte o tisícku viac...

– No vidíte, nebolo by oveľa lepšie a jednoduchšie snímať pohyb kamiónu cez satelit? Všetko, čo tu spomíname, si voľakto bude musieť odniesť. A odnesie si to obyčajný človek – daňový poplatník. Lebo všetko sa musí niekam premietnuť.

► Ak by sa dal vrátiť čas, do ktorého roku by ste sa najradšej vrátili ako prepravca?

– Najlepším bol rok 2007, potom to už všetko išlo z kopca. Najskôr zaviedli mýtne v Nemecku, o rok nato v Čechách a ja som zrazu musel platiť s desiatimi súpravami 5,5 milióna korún len na mýtnom cez Čechy a cez Nemecko. A tak som si povedal – mám všetok zisk nechať susedom? Voľakedy sme vozili pre Sony a Samsung tovar do Nemecka a Holandska. Otočku som urobil asi za 85-90-tisíc korún (2821-2987 eur). Ale keď začalo mýtne a nafta zdražela až na 40 korún, náš zisk sa znížil a z otočky bolo len 65-tisíc korún (2157 eur). A keď som si prerátal, že na otočku potrebujem 1150 litrov nafty, vyšlo mi, že miniem 11 500 korún (381 eur) na jedno auto týždenne cez Čechy a Nemecko. K tomu som si prirátal diaľničnú známku na Slovensku a zaplatenie šoféra, ktorý dostával okolo 40-tisíc korún (1327 eur) mesačne – už vtedy to bolo na hrane. Dnes vodičom nemôžem toľko platiť. A to som ešte nekalkuloval s tohtoročným mýtom.

► Viete uviesť nejaký príklad z prepravy po Slovensku?

– Išli sme napríklad z Piešťan do Košíc, kde sme mali zisk 2500 korún (82 eur), ale v tom nie sú zarátané cestná daň a zákonné poplatky. Ak po tejto ceste zaplatím mýtne 84 eur, čo je 2530 korún, tak nemám zisk. Nemusím ani podnikať, ak mám robiť 1:1, alebo nebodaj ísť do mínusu nejaké dve-tri percentá. To sa dá ťahať do určitého času. Ale sústavne nie.

Nervy okolo mýta by vyriešila skúšobná prevádzka



Majiteľ piešťanskej spoločnosti Empiria Pavol Maráček si myslí, že zmätku a vyhroteným situáciám okolo mýtneho a chybných palubných jednotiek sme sa mohli vyhnúť, ak by niekto z vlády navrhol skúšobnú prevádzku mýtneho za symbolickú sumu.

Na adresu poplatkov za elektronické mýto zdôraznil: „Máme 18 kamiónov, vlani sme za diaľničné známky zaplatili 650-tisíc korún (asi 21 600 eur) a tento rok by nás malo porovnateľné množstvo prejdených kilometrov stáť sedem miliónov, teda 232-tisíc eur. To je dvanásťnásobok minuloročnej sumy." Na otázku, ako vníma sľubované zníženie ceny nafty na úroveň jedno euro na liter, P. Maráček vypočítal: „Ak rátam, že každé naše vozidlo spraví mesačne 5000 kilometrov, pri spotrebe 30 U100 km je to približne 1500 litrov nafty za mesiac.
Jedno auto spotrebuje za mesiac naftu za 1635 eur. Keď vláda schváli zníženie paliva o deväť centov, vychádza mi že, je táto kompenzácia na jedno auto predstavuje výšku 135 eur, čo je smiešna suma. Za rok je to 1620 eur. Pritom priemerné náklady na jeden kamión v našej firme predstavujú sumu okolo 10-tisíc eur. Čiže kompenzácia, ktorú navrhuje vláda, by nám stačila akurát tak na zaplatenie diaľničnej známky. A poplatky za elektronické mýto budú oveľa vyššie." Tiež pripomenul, že najväčším problémom súčasných podnikateľov je druhotná platobná neschopnosť a splatnosť faktúr.
„To pociťujú najmä drobní prepravcovia, pretože čakajú na zaplatenia faktúry 30 či 90 dní. A zahraniční dodávatelia majú aj 150-dňovú splatnosť. Potom to vyzerá, akoby sme im peňažný ústav robili my. Najhoršie na tom budú prepravcovia, čo majú tri-štyri kamióny, ktorí musia čakať aj 120 dní na svoje zarobené peniaze. Ale odvody, DPH a náklady musia platiť každý mesiac. Lenže z čoho?"

Na otázku, či spoločnosť Empiria chystá v súvislosti s vyššími výdajmi za elektronické mýto zvýšenie cien tovaru, majiteľ pokrútil hlavou: „Zatiaľ sme to do ceny nepremietli, snažíme sa o cene za prepravu rokovať s dodávateľmi. Myslím si, že s niektorými sa dohodneme. Treba ešte pripomenúť, že šetríme aj inak. Napríklad nepoužívame staré autá. Tie sme vyradili, nahradili ich novými, ktoré sme nekupovali na lízing, ale cez úver z banky, takže aj tu sme ušetrili.
Chystáme sa znížiť náklady aj upravením úložného priestoru kamiónov na dvojitú podlahu. Dolu pôjdu ťažšie materiály a hore objemnejší, ľahší tovar, čím zvýhodníme logistiku. Šetríme aj na pohonných hmotách, pretože v areáli máme vlastný tanker nafty."

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 28. marca. Tento deň je Dňom učiteľov. Meniny má Soňa.
  • 29.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 29. marca 2024
Meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava