História populárnej hudby od 50. rokov 20. storočia (38)

  • Kultúra a spoločnosť
  • 11. decembra 2009, 12:26
  • Autor:Michal Serbin

Podobne ako Acid rock v druhej polovici 60. rokov bol inšpirovaný halucinogénnymi drogami. V kluboch počas letných pobytov na ostrove Ibiza sa stala najvyhľadávanejšou atrakciou droga Ecstasy.

Vplyvní britskí diskdžokeji pod vplyvom jej aplikácie vytvorili nový spôsob hudobného eklekticizmu. Beztvaré demonahrávky označované aj novým punkom dominujúce tanečným rebríčkom pútali minimálnu pozornosť rádiostaníc. Súčasťou kultúry boli tzv. Rave, predstavujúce celonočné akcie euforického tanečného maratónu s expanziou duševných stavov ovplyvnených chemickým pôsobením drogy.
Pravidlá klubového oblečenia, ktoré určovala príslušnosť k určitej spoločenskej vrstve, sa s nástupom acid house a rave prestali rešpektovať. Jediným správnym oblečením sa stali vrecovité jeansy a mikina s kapucou s provokujúcim nápisom.
Charakterizovali ho rovnostárske, antimódne, experimentálne aspekty a bezmyšlienkový apolotický prístup. Estetický prístup acid house music bol dôležitý pre nastupujúcu kalifornskú rave music začiatku 90. rokov sústredenú v Los Angeles. Na východnom americkom pobreží pôsobila newyorská potulná rave show N.A.S.A., čiže Nocturnal Audio Sensory Awakening (Nočné zvukové a zmyslové prebudenie). Hoci postupne sa z miest vytratila, zachovala sa v podobe tancovania na voľných priestranstvách v prírode.

V období, keď sa v Chicagu rozvíjala hudba označovaná ako house, v Detroite vznikol nový hudobný štýl označovaný ako TECHNO, pretože bol vytváraný výlučne elektronickými prostriedkami. Za jeho tvorcov sú považovaní hudobníci tmavej pleti Juan Atkins, Derrick May a Kevin Saunderson, ktorých ovplyvnila elektronická hudba európskych skupín ako Kraftwerk alebo Depeche Mode. Sauderson bol úspešný aj ako člen zoskupenia Inner City, keď mal v UK v rokoch 1988 a 1989 po sebe v TOP 10 tri skladby, a to Big Fun, Good Life a Ain’t Nobody Better.


Techno pôvodne priezračné a hudobne precítené sa postupne zmiešalo s acid house štýlom a stalo sa tvrdším, rýchlejším a údernejším. Komerčný úspech sa nedal opakovať donekonečna, a preto sa stalo súčasťou undergroundu. Najmä v Európe nadobudlo experimentálnejší charakter. Vo Veľkej Británii vznikli hudobné projekty ako 808 State alebo A Guy Called Gerald. Za druhým sa ukrýval producent Gerald Simpson, ktorého undergroundová skladba Voodoo Ray v júni 1989 skončila dokonca v TOP 20 popového rebríčka.
Techno, ktorého tvrdé jadro predstavujú Prodigy, popový charakter The Grid a Chemical Brothers hip-hopovú podobu, sa stalo zdrojom tanečnej hudby v rôznych podobách. Nový rozmer vytvoril nástup JUNGLE – superrýchlej, temnej formy hardcore s basovou linkou prevzatou z reggae. Techno sa stalo spoločným termínom, ktorým bola označovaná tanečná hudba, rozvíjajúca sa viacerými smermi a rozsahom pokrýva podobnú šírku ako rock. (Pokračovanie nabudúce)
Inner City

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 25. apríla. Tento deň je Svetovým dňom tučniakov, Svetovým dňom boja proti malárii a Svetovým dňom vodiacich…
  • 25.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je piatok 26. apríla. Tento deň je Svetovým dňom dierkovej fotografie a Svetovým dňom duševného vlastníctva. Meniny má Jaroslava.
  • 26.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 26. apríla 2024
Meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav