História populárnej hudby od 50. rokov 20. storočia (22)

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 19. augusta 2009, 09:08
  • Autor:Michal Serbin
Martin Cifra

Je nielen známym slovenským bojovníkom za spravodlivosť, ale aj výborným znalcom hudby. Bývalý prokurátor Michal Serbin pripravil unikátny seriál o kapelách a interpretoch druhej polovice minulého storočia.

Na stránkach Piešťanského týždňa sa tak pravidelne strieda pútavé rozprávanie o hviezdach rocku, džezu či popu. Jednoducho, zmes štýlov a žánrov.
Hudobné hnutie vo Veľkej Británii v období rokov 1974 až 1985 tvoriace komplex rôznych rockových štýlov bolo označované súhrnným termínom nová vlna alebo NEW WAVE. Do tejto skupiny patrili pub rock, punk a jeho protiklad new romance, rôzne fúzie punku s ďalšími hudobnými žánrami, radikálne smery ako avantgarda, punkový revival a komercializácia formou videoklipov. Za koniec novej vlny bol považovaný koncert Live Aid vo Wembley v Londýne 13. júla 1985, v rámci ktorého na festivale prítomné novovlnové skupiny programovo splynuli so staršou generáciou umelcov.
Významným hudobným smerom novej vlny bol nový romantizmus NEW
ROMANCE. Predstavoval protiklad prvej generácie punku a vyjadroval určité sklamanie z nepodareného punkového protestu voči spoločnosti. Skladby sú pomalé v duchu klasického hudobného romantizmu s dôrazom na elektronické klávesové nástroje. Hoci prvky romantizmu sa začali objavovať už v tvorbe speváka Davida Bowieho okolo roku 1977, vrcholným obdobím novo romantizmu sa stali roky 1980 až 1983.

https://www.youtube.com/watch?v=YYjBQKIOb-w


Na konci tohto obdobia dochádzalo k prelínaniu sa new romance s elektro popom a zaraďovaním skupín s oblasti stredne prúdového rocku a popu ako Duran Duran, Spandau Ballet alebo Thompson Twins.


Nový romantizmus ako vysoko štylizovaný smer novovlnového rocku, ktorý využíval všetky realizovateľné možnosti vedúce k napodobeniu atmosféry romantizmu konca 19. storočia. Dochádza pritom k zvýrazňovaniu mimohudobného diania formou spoločenského vystupovania a prezentovania excentrických až arogantných názorov v rámci poskytnutých rozhovorov. Ku skupinám tohto smeru patrili Heaven 17, Orchestral Manoeures In The Dark, Ultravox, Visage, Teardrop Explodes alebo Human League.

https://www.youtube.com/watch?v=Njh6paP3eyk


K okrajovým žánrom rockového vývoja sa zaradil smer BAYOU alebo SWAMP rock, ktorý vznikol v južnej časti amerického štátu Louisiana. Vychádzal z hudobných podnetov miestnych hudobných kultúr cajun a zydeco. Napriek tomu, že bol do istej miery blízky černošskej variante hudby z New Orleans, jeho základom bol južanský rock and roll. Typickými predstaviteľmi boli Creedence Clearwater Revival a Doug Kershaw. Cajun založený na folklórnej hudobnej tradícii prisťahovalcov z Francúzska využívajúci husle a ústnu harmoniku bol pôvodne súčasťou country hudby. Černošský variant vychádzajúci z blues mal názov zydeco. Charakterizovalo ho využitie akordeónu a saxofónu. Jeho predstaviteľmi boli Cliffton Chenier a Rockin‘ Dopsie. Jeho využitie v rocku bolo ojedinelé. Americký spevák Paul Simon s Dopsiem nahral pieseň na album Graceland.

0 Shares

Najnovšie správy

Predmetom rekonštrukcie strechy piešťanského zimného štadiónu je demontáž pôvodnej strešnej fólie, montáž novej hydroizolačnej PVC fólie, demontáž a montáž strešného…
  • 04.10.2022, 09:48
  • Piešťany / Spravodajstvo
utorok, 4. októbra 2022
Meniny má František, zajtra Viera