História populárnej hudby od 50. rokov 20. storočia (18)

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 22. júla 2009, 09:57
  • Autor:Michal Serbin

Vo Veľkej Británii sa koncom 70. rokov objavil PUNK-JAZZ ako prúd novej vlny, ktorého snahou bolo vytvorenie eklektickej hudby.

Kombinoval energický punkový prejav s novými džezovými smermi inšpirovanými hudobnou teóriou Ornetta Colemana s podnetmi karibskej a africkej hudby, s cieľom vytvorenia nového druhu fusion hudby určenej aj k tancu. Za priekopníkov tohto smeru je považovaná skupina A Certain Ratio, ktorú vytvorili v roku 1978 v Manchestri spevák a basový gitarista Jeremy Kerr a gitarista Martin Moscrop. Jej tvorba na hranici elektronickej novej vlny sa orientovala na vtedajší punk. S príchodom hráča na bicie Donalda Johnsona sa v nej začali objavovať prvky džezu a funku.
V roku 1981 sa album To Each stal senzáciou alternatívnej hudobnej scény. Skladby predstavovali syntézu novej vlny s hudbou Milesa Davisa z polovice 70. rokov, v rámci vynikajúco pulzujúcej rytmiky. Svoju úlohu zohrali bývalí členovia experimentálnej novovlnovej skupiny z Bristolu s ironickým názvom The Pop Group, s ktorým nemala nič spoločné. V roku 1981 gitarista Gareth Sager a hráč na bicie Bruce Smith vytvorili Rip Rig and Panic kombinujúci prvky punku, džezu a funku. Basový gitarista Simon Underwood založil popovo orientovaný džez-funkový súbor Pig Bag.
Hudobný smer, kladúci dôraz na funk a džez, bol označovaný ako FUNK JAZZ. Tento americký prúd fusion hudby charakterizovali ostrý funkový rytmický základ, energický rock inšpirovaný novou vlnou a prvky džezovej improvizácie. Vyvinul sa koncom 70. rokov, čerpajúc z tvorby Ornetta Colemana, Jamesa Browna a černošského súboru Bootsy Colinsa Funkadelic. Výraznými predstaviteľmi tohto smeru boli súbory Defunkt a Material.
V histórii populárnej hudby má teda svoje miesto aj kombinácia rôznych hudobných smerov s džezom. Základný predstavuje ROCK JAZZ, ako prúd post psychadelického obdobia, založený na teórii progresívneho rocku o aplikovaní a pohlcovaní rôznych štýlov v rockovej tvorbe. Vznikol na konci 60. rokov v nasledujúcich variantoch. Skupiny Graham Bond Organizacion, Colosseum alebo Paul Buterfield Blues Band sa vytvorili kombináciou belošského bluesového revivalu s prvkami džezu. Chicago, Blood Sweatand Tears, Flock alebo Chase vznikli aplikáciou prvkov džezu v progresívnom rocku.
Hudobný smer so zmeneným poradím slov ako JAZZ ROCK bol výsledkom zvýšeného záujmu džezových hudobníkov o technické a komunikačné prostriedky rocku. Príkladom je tvorba Weather Report alebo Herbie Hancocka. V prvej polovici 70. rokov bola rock džezová fúzia najdôležitejším a najobľúbenejším prúdom progresívneho rocku. V USA bola termínom FUSION MUSIC označovaná druhá fáza vývoja rock-džezu, v ktorej pôvodné spojenie týchto žánrov absorbovalo prvky etnickej, orientálnej, latinskej alebo dokonca tanečnej hudby. Ako príklad možno uviesť americký súbor Spyro Gyra, ktorého inštrumentálna skladba Morning Dance sa umiestnila v júli 1979 na 17. mieste poprebríčka vo Veľkej Británii.

0 Shares

Najnovšie správy

pondelok, 28. novembra 2022
Meniny má Henrieta, zajtra Vratko