História populárnej hudby od 50. rokov 20. storočia (13)

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 16. júna 2009, 09:25
  • Autor:Michal Serbin

Súčasťou progresívneho rocku bol CLASSICAL rock orientujúci sa na fúziu rockovej hudby s prvkami vážnej hudby. Tvorili ju skladby adaptujúce témy klasickej hudby do rockovej podoby, prípadne vlastné kompozície v duchu klasickej tvorby.

Ich inšpiračné podnety ovplyvnila najmä tvorba ruských skladateľov Musorgského, Stravinského a Prokofjeva. Niektoré diela sa s odstupom času javia ako patetické a prehnane umelecky ambiciózne.
Príkladom klasického rocku sú albumy The Days Of Future Passed z roku 1967 skupiny Moody Blues, Sunshine And Shadows z roku 1969 súboru Ars Nova alebo Pictures At An Exhibition z roku 1971 skupiny Emerson, Lake And Palmer. Posledný z nich je záznamom koncertu v City Hall v Newcastli, na ktorom skupina vo vlastnom aranžmá zahrala Musorgského kompozíciu Obrázky z výstavy.


V polovici 60. rokov po invázii britských skupín do USA belošské rhythm and bluesové skupiny v oblasti mesta Detroit začali hrať surový štýl rockovej hudby označený ako DETROITSKÝ rock. Pôsobil ako protiklad elektrifikovaného kalifornského folku hippies. Charakterizovala ho agresivita v hudobnej tvorbe i pri koncertných vystúpeniach.
Ich kompozície sa vyznačovali dlhými jednotvárnymi gitarovými sólami. Niektoré skupiny pôsobili v rámci anarchistickej pseudo-ľavicovo orientovanej komunity. Pôvodne sa pohyboval na hranici punku a heavy metalu. Napriek tomu, že ovplyvnil formovanie britského punku v polovici 70. rokov, príklonom k heavy metalu stratil svetový význam a stal sa miestnou záležitosťou. Jeho typickými predstaviteľmi boli Mitch Ryder and The Detroit Wheels, Stooges, Amboy Dukes, Cactus a Ted Nugent.

https://www.youtube.com/watch?v=L2FZ7nGCZNc


V USA sa koncom 60. rokov objavil prúd rockovej hudby inšpirovaný tvorbou psychadelických skupín, označovaný ako FREAK-OUT. Korene mal v klasickom americkom punku a blues, ktorých prvky pretvoril do hudby znázorňujúcej psychické narušenie jednotlivcov v americkej spoločnosti toho obdobia. Považovaný bol aj za najextravagantnejšiu formu psychadelického rocku. Takéto označenie nezohľadnilo ironický a sarkastický
obsah textov piesni, ktoré sa posmievali pseudointelektuálnej podobe drogovej hudby. Názov bol prevzatý z albumu Franka Zappu a jeho skupiny Mothers Of Invention Freak Out z roku 1966. Popri Zappovi sa k predstaviteľom tohto hudobného žánru zaradili skupiny Fugs, Holy Modal Rounders a najmä Captain Beefheart and His Magic Band albumami Safe As Milk z roku 1967 a Trout Mask Replika z roku 1969.
Vo Veľkej Británii sa v druhej polovici 60. rokov objavil rockový smer založený na tradícii piesni z kabaretu a vaudevillu obdobia 20. a 30. rokov označovaný ako GOODTIME music. Jeho základným rysom bol humor a paródia. Podnetom k rozvoju tohto štýlu bola pieseň Winchester Cathedral, ktorú v roku 1966 skomponoval, nahral a naspieval britský hudobný skladateľ Geoff Stephens. Na jej koncertné stvárnenie bol vytvorený sextet The New Vaudeville Band. Pieseň v decembri toho roku obsadila na tri týždne vrchol rebríčka v USA. Štýl aplikovali vo svojej tvorbe aj niektoré folk-rockové hviezdy ako Joan Baez v piesni Drugstore Truck Driving Man. V tomto štýle orientovali svoju hudbu Nitty Gritty Band alebo Mungo Jerry.

0 Shares

Najnovšie správy

Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…
  • 19.04.2024, 08:32
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
sobota, 20. apríla 2024
Meniny má Marcel, zajtra Ervín