História populárnej hudby od 50. rokov 20. storočia (11)

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 31. mája 2009, 10:52
  • Autor:Michal Serbin

Na koncertoch skupiny ako Grateful Dead alebo Pink Floyd začali používať pri improvizácii nekonečné opakovanie hudobných motívov pri zvýšenej intenzite zvukového vnemu. V rámci svetelných efektov aplikovali na horúce fotografické diapozitívy kvapky olejových farieb, výsledkom čoho boli rozmazané meniace sa farebné obrazce.

Vplyv psychadelickej hudby sa prejavil aj na obaloch platní pestrou škálou farieb a obrazov ako je to zrejmé na albume Disraeli Gears britského tria Cream, ktorá sa zaradila k prvým tzv. super skupinám. Na obale najvýznamnejšieho albumu rockovej histórie Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band od Beatles sa objavil dokonca vplyv hippies a štýl ich kvetinových motívov na šatách.
Vo Veľkej Británii sa koncom 60. rokov vyvinul štýl označovaný ako ART rock. Za jeho reprezentantov boli označované skupiny Yes a Genesis, ktorých snahou bolo vytvoriť umelecké albumy bez ohľadu na komerčný úspech. Charakterizovali ich siahodlhé hudobné opusy pokrývajúce často celú stranu dlhohrajúcej platne. Skupina Genesis dokonca kombinovala hudbu s divadelnými prvkami spočívajúcimi v kostýmoch a maľovaní tváre speváka Petra Gabriela. V nasledujúcich dekádach bol týmto pojmom označovaný multimediálny rock predstavujúci spojenie hudby a umenia v podobe scénického rocku, spojenia s baletnými kreáciami alebo zadnou videoprojekciou.
Špecifickou formou art rocku bol KONCEPTUÁLNY rock, ktorý v širšom slova zmysle bol používaný pre všetky okrajové rockové smery ako industriálnu, minimalistickú, ambientnú hudbu. Vysoko intelektuálny štýl, ktorý si zakladal na estetickom dojme, zvýrazňoval zámer na základe, ktorého bol koncipovaný na úkor vytvoreného diela. Jeho reprezentanti využívali prvky multimediálneho umenia – filmu, televízie, poézie, dramatického alebo výtvarného umenia na realizáciu zámeru v rámci, ktorého zábava bola podriadená čisto estetickému dojmu. Napriek tomu, že v rockovej hudbe boli prvky konceptuálneho umenia prítomné od psychadelického obdobia, do popredia záujmu sa dostali v prvej polovici 80. rokov ako súčasť britskej, americkej a nemeckej novovlnovej avantgardy. K predstaviteľom tohto smeru patrili Diamanda Galas, Laurie Anderson alebo Phil Glass.
MINIMALISTICKÝ rock predstavoval prúd avantgardnej rockovej hudby. Inšpirovaný folklórnou, najmä orientálnou hudbou vychádzal z avantgardnej artificialnej tvorby, v ktorej v dlhých časových úsekoch prebieha opakovaná hudobná štruktúra s minimom harmonických a melodických zmien. Hypnotická jednotvárnosť u poslucháča vyvolávala dojem určitého pohybu v čase. Už koncom 60. rokov sa prvky minimalizmu objavili v rocku, keď predstavitelia mladšej generácie avantgardnej hudby experimentovali, kombinujúc psychadeliku s hudbou orientálnych kultúr. Začiatkom 70. rokov sa objavil na albumoch In C z roku 1970 Terryho Rilleya, Church Of Antrax z roku 1971 spoločne vytvorenom s Johnom Caleom a Rainbow In Curved Air z roku 1971. Názov posledného inšpiroval členov progresívnej rockovej skupiny na čele so speváčkou Sonjou Kristinou k pomenovaniu Curved Air.
Vrcholom tohto žánru bol album anglického multiinštrumentalistu Mika Oldfielda Tubular Bells z roku 1973. Nová vlna záujmu o minimalizmus prišla s nástupom punku. Niektorí predstavitelia tohto hudobného žánru, ako americká skupina Ramones, nevedome vo svojich skladbách aplikovali prvky minimalizmu. V rámci druhej vlny minimalistického rocku bol kombinovaný s ďalšími experimentálnymi štýlmi.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 13. novembra. Tento deň je Dňom Guinnessových svetových rekordov, Medzinárodným dňom nevidomých a Svetovým dňom dobrosrdečnosti. Meniny…
  • 13.11.2019, 00:00
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 14. november 2019
Meniny má Stanislav, zajtra Irma