Pretekár Patrik Nemec auto stavať nebude

  • Nezaradené
  • 12. januára 2009, 14:56
  • Autor:Štefan Gregorička
Martin Cifra

Na Slovensku ešte ani na začiatku tretieho tisícročia nemáme regulárny motookruh, na ktorom by sa dali poriadať vrcholné motoristické podujatia.

Piešťanské letisko je síce raz za rok dejiskom medzinárodných automobilových pretekov, no to je veľmi málo. Aj preto musia slovenskí motocykloví a automobiloví pretekári chodiť trénovať a pretekať do zahraničia.
Výnimkou nie je ani 36-ročný Piešťanec Patrik Nemec, ktorého milovníci rýchlych áut v našom meste poznajú skôr z našich novín než priamo z pretekov. Napriek tomu má Patrik za sebou úspešnú sezónu 2008, ktorú zavŕšil slávnostným vyhodnotením v Krakovanoch. Práve tam sa zrodil aj nasledujúci rozhovor.
Ako ste spokojný s minuloročnou sezónou?
– Som rád, že dopadla nad očakávanie dobre. Minulý rok som po prvý raz v kariére jazdil Škoda Octavia Cup a v konkurencii 24 pretekárov som obsadil celkové siedme miesto. Súťaží tu minimálne desať špičkových jazdcov, preto nie je jednoduché dostať sa medzi nich. Na pretekoch sa totiž „bijeme" o každú desatinu sekundy a o konečnom umiestnení rozhodujú aj malé chybičky.

Preteky Škoda Cup prebiehali iba v Čechách. Štartoval v nich okrem domácich jazdcov a vás aj niekto ďalší zo zahraničia?
– Áno, okrem štvorice slovenských pretekárov súťažili v pohári aj dvaja Poliaci.
V predchádzajúcej sezóne ste jazdili BMW Challenge, kde sa vám aj celkom darilo.
Prečo ste presedlali na škodovku?
– To je pravda, pretože vlani som skončil na „bavoráku" celkovo tretí. Aj túto sezónu som pôvodne začal jazdiť v tomto seriáli, ktorý sa premenoval na Memoriál Zdeňka Vojtěcha. Darilo sa mi, pretože som viedol v svojej kategórii i v celkovom poradí všetkých divízií. Keďže som však nemal dostatok financií, rozhodol som sa i napriek výbornému postaveniu v polovici sezóny presedlať na škodovku.
Váš prestup iste využili jazdci z BMW Challenge, aby vás zosadili z prvej priečky…
– Samozrejme. Aj napriek tomu, že som na BMW absolvoval len pol sezóny, v tejto kubatúre som skončil na peknom štvrtom mieste a v celkovom poradí som bol tuším dvanásty.
Nechceli by ste si zajazdiť aj v seriáli majstrovstiev sveta?
– Je to, samozrejme, lákavé, no asi ťažko uskutočniteľné. Už nie som najmladší, a navyše jedna sezóna na majstrovstvách sveta stojí minimálne 20-30 miliónov korún. Na to treba mať veľmi silných sponzorov.
V pretekoch áut však na rozdiel od iných športov nie je vek až taký rozhodujúci…
– To je pravda, veď so mnou súťažili aj oveľa starší pretekári, ale je to aj o vyjazdenosti. Hlavne však už o spomínaných financiách.
K automobilovým pretekom patria aj havárie a poškodené monoposty. Tie ešte predražujú sezónu. Ako to bolo vo vašom prípade?
– Počas pretekov dochádza aj ku kontaktom vozidiel. Aj ja som už mal zopár drobných škrabancov a pokrivených plechov, našťastie, takú haváriu, po ktorej by som musel meniť celé auto, som zatiaľ nemal. Menšie opravy museli mechanici zvládnuť v krátkom čase, pretože počas víkendu som jazdil dvoje preteky.
Váš otec sa preslávil tým, že na škodovkárskom podvozku postavil na tú dobu unikátne športové auto s názvom Giom. Nemáte ambíciu ho v tomto napodobniť?
– Dnes je iná doba. Všetko sa robí oveľa profesionálnejšie. Skonštruovať a postaviť vlastné auto by bolo finančne oveľa náročnejšie než v minulosti. Navyše, auto by muselo byť homologované podľa predpisov a parametrov FIA. Teraz sú veľmi prísne predpisy. Autá sú pred každými pretekmi dôkladne kontrolované technickými komisármi. Tí zisťujú, či auto spĺňa všetky kritériá, hlavne bezpečnostné. Nie je tam možnosť žiadnej výmeny či zámeny.
Bez tréningu sa športovec sotva môže zlepšovať. Ako je to vo vašom prípade, keď doma žiaden motookruh nemáme a za bežnej premávky by to zasa bolo riskantné…
– Nezostáva mi nič iné, než chodiť trénovať do susednej Českej republiky na okruhy do Brna alebo Mostu. Tam sa snažím v rámci možností trénovať. Obyčajne sa nájdu nejaké voľné hodiny. Na tréningy využívame hlavne piatok pred samotnými pretekmi.
Trénujeme v rámci voľných tréningov aj s pretekármi inej kategórie. Taký tréning trvá pol hodinu. Vtedy auto aj dolaďujeme. Na samostatné tréningy nemôžem ani myslieť, pretože finančne je to veľmi nákladné. Ak by som si chcel prenajať okruh na jeden deň, stálo by ma to minimálne 300-tisíc korún.
Aké sú vaše najbližšie plány?
– V budúcej sezóne chcem jazdiť Škoda Octavia Cup, popritom by som chcel testovať autá.
Dodajme, že Patrik Nemec začal svoju motoristickú kariéru pretekaním na minikárach. Na nich sa stal viackrát majstrom Slovenska. Potom presedlal na motokáry, kde to tiež dotiahol až na slovenský vrchol.
K autám sa dostal v roku 1991, keď začal jazdiť na Škode 130 majstrovstvá Československa v triede A do 1300. Po roku prešiel na „bavorák", na ktorom súťažil tiež len jednu sezónu. Potom súťažne nejazdil až do roku 2006, keď začal s testovaním áut. V roku 2007 testoval BMW a čo bolo ďalej, to ste sa už dozvedeli z predchádzajúcich riadkov.

0 Shares

Najnovšie správy

Predmetom rekonštrukcie strechy piešťanského zimného štadiónu je demontáž pôvodnej strešnej fólie, montáž novej hydroizolačnej PVC fólie, demontáž a montáž strešného…
  • 04.10.2022, 09:48
  • Piešťany / Spravodajstvo
utorok, 4. októbra 2022
Meniny má František, zajtra Viera