Nadácia Adeli

Jeme priveľa nesprávnych potravín v nesprávnych kombináciách

Sobota 08. 07. 2017 08:00  | Galéria / Zdravie  | Autor: Gabo Kopúnek

Pribrať nejaké to kilo naviac nie je problém. Ťažšie sa však prebytočnej nadváhy zbavujeme. Existuje vôbec zaručená metóda, ktorá nás vráti do pôvodnej hmotnosti natrvalo? O tom, či sa dá za pár dní schudnúť do plaviek, i o rizikách rôznych diét sme sa porozprávali s lekárkou piešťanskej nemocnice Lenkou Škutovou, ktorá zároveň vedie výživovú poradňu na poliklinike.

Lekárka piešťanskej nemocnice Lenka Škutová hovorí, že obezita nie je záležitosťou génov, ale nesprávnych stravovacích návykov.

Lekárka piešťanskej nemocnice Lenka Škutová hovorí, že obezita nie je záležitosťou génov, ale nesprávnych stravovacích návykov. (Autor: Gabo Kopúnek)

Výživová poradňa je novou zdravotnou službou pre obyvateľov regiónu. Sídli od mája na treťom poschodí budovy polikliniky a pre verejnosť je v nej doktorka Škutová k dispozícii každú stredu od 12. do 15. hodiny. Radí im, ako by sa mali správne stravovať. Ako vysvetlila, závisí to od ich cieľov, či chcú pribrať, schudnúť, zlepšiť svoj výkon (športovci). Vie prispôsobiť stravu tak, aby svoje ciele aj dosiahli.

► Kde robíme najčastejšie chyby v stravovaní?

Tých je veľmi veľa. Napríklad je to vynechávanie jedného z denných jedál, najčastejšie raňajok. Alebo ľudia celý deň nejedia, a potom sa večer napchajú, lebo doháňajú celodenný príjem. Ľahko zaspia a je jasné, že priberajú. Ďalšou chybou je voľba nesprávnych potravín v nesprávnych kombináciách. Veľa ľudí je denne údeniny s horčicou a bielym pečivom. Vážnou chybou je spoliehanie sa na zázračné diéty a rôzne prostriedky na chudnutie, ktoré nefungujú, lebo keby fungovali, tak by ich nebolo na trhu toľko.

► Čo je nebezpečné na diétach?

Napríklad to, že sa často sústreďujú len na jednu zložku potravy a všetky ostatné vylúčia. Väčšinou pri týchto diétach, ktoré trvajú niekoľko dní, človek dokáže schudnúť. Ale je to na veľmi krátku dobu a veľmi nezdravým spôsobom, pretože sa tam vytráca pestrosť stravy. Niektoré zložky potravy, živiny, minerály, stopové prvky, vitamíny človeku chýbajú, čo sa prejavuje napríklad únavou. Po skončení diétneho cyklu sa človek väčšinou vráti k normálnej strave a vtedy nastane tzv. jojo efekt. Váhu naberie späť, a to často ešte viac, ako mal pôvodnú hmotnosť.

Jednotlivé diéty nefungujú, pretože sú jednosmerné. Aby mohol človek schudnúť, nemusí držať diétu, ale mal by v prvom rade zmeniť svoj životný štýl vo všeobecnosti. Musí nastať zmena myslenia a celková úprava jedálnička. Zmyslom nie je hladovať a držať diétu, ale naučiť sa správne jesť. Ak to dokáže, pôjdu kilá dolu.

► Ako rýchlo sa dá schudnúť?

Ak chce niekto narýchlo schudnúť do plaviek, lebo o tri týždne odchádza na dovolenku, tomu stačí otvoriť si akýkoľvek magazín, v ktorom určite nájde nejakú „zaručenú“ (irónia) diétu. Ak niekto napríklad je len ovocie, je jasné, že schudne. Navyše, väčšina ľudí na dovolenkách zabúda na akékoľvek zásady zdravého stravovania. Popíja drinky pri bazéne či po večeri, dopraje si aj kalorickú pizzu, a keď sa vrátia z dovolenky, vážia o päť kíl navyše ako predtým.

Racionálnejší postup je prísť k nám do poradne, kde si nastavíme jedálniček. Aj zdravým spôsobom sa dajú za tri týždne schudnúť tri kilogramy. Závisí to predovšetkým od pôvodnej hmotnosti. Obéznejší človek schudne rýchlejšie, ako keď má niekto nadváhu len päť kíl. Rovnako na dovolenke treba dodržiavať rady, aby sa nastavený režim nepokazil. Ak by začali so zmenou dnes, tak do konca leta by určite vyzerali lepšie.

► Kedy je teda najrozumnejšie začať s chudnutím do plaviek?
Najlepšie je začať hneď a nestanovovať si hranicu, že od pondelka, od Nového roka, zajtra... lebo to nikam nevedie. A nie diétou, ale zmenou životného štýlu. K nemu patrí aj pohyb, pretože viac aktivuje metabolizmus a telo aj v pokojnom režime spaľuje viac kalórií. Pri športe sa zároveň naberá svalová hmota, ktorá tiež musí byť vyživená, takže potom to telo spotrebúva zo stravy viac živín. Dá sa schudnúť aj čisto stravou, bez športovania, ale je to oveľa ťažšie.

► Ako teda správne nastaviť stravovanie?

Najskôr sa treba zbaviť zlozvykov a odbúrať stres. Napríklad pravidelného konzumovania sladkých jedál, ktoré si stresovaný organizmus neustále pýta. Stravu treba postupne upravovať tak, aby si telo našlo iný zdroj energie ako čistý cukor.

Dôležitá je pestrosť stravy a pravidelnosť. Organizmus nepotrebuje jesť mäso každý deň a ak už človek chce, postačí ho jesť len raz denne. Môže na obed, alebo aj večer. Porcia mäsa na tanieri pre jedného človeka by mala byť asi tak veľká, akú má dlaň. Takže nie 200-gramové či 400-gramové steaky. To sú veľmi vysoké dávky bielkovín, ktoré telo tak či tak nevie stráviť, paradoxne, ešte ho to viac zaťaží. To neznamená, že sa mäso musí hneď nahradzovať strukovinami. Napríklad ale mexická kombinácia fazule s ryžou dokáže telu dodať potrebné aminokyseliny, ktoré mäso obsahuje.

Každé jedlo by ale malo byť doplnené zeleninou. Ovocie odporúčam skôr konzumovať medzi jedlami. Na desiatu, olovrant. Kto chce schudnúť, tak len na desiatu, lebo postupne by sa mal denný prísun sacharidov znižovať.
Dodržiavaním systému piatich jedál denne si zaručíte takúto postavu.Dodržiavaním systému piatich jedál denne si zaručíte takúto postavu. (Autor: pixabay.com)
► Lenže Slovák je zvyknutý jesť veľa údenín, mäsa, knedlí, koláčov...

Jesť treba s mierou. Spomínaná vysoko kalorická strava je skôr prežitkom z minulých čias. Vtedy ľudia pracovali ťažko fyzicky, mali patričný kalorický výdaj. Aj chlieb s masťou mali možnosť spáliť. Dnes má väčšina ľudí sedavé zamestnanie a sedavý spôsob odpočinku pri televízore. Veľmi kalorickú stravu tak nemá kde odbúrať. Nevadí, ak si doprajeme klasický nedeľný obed, ale spomínané potraviny by sme mali z každodennej konzumácie vyradiť.

► Aké je teda správne načasovanie stravovania?

Pokiaľ je to možné, preferujem cestu piatich jedál denne, šieste, ako druhá večera pre tých, ktorí idú veľmi neskoro spať. Raňajkovať by sme mali do hodiny po prebudení. Môžu byť sladké, slané, kto nerád ráno je, mal by si dať aspoň smoothie nápoje. Potom by sme mali niečo zjesť aspoň každé tri hodiny. Na desiatu ovocie, oriešky, jogurty. Obed by mala tvoriť polievka a hlavné jedlo doplnené zeleninou či šalátmi. Dezert je ideálne vynechať. Priamo pri konzumácii jedál by sa nemuselo piť, pretože sa tým riedia tráviace šťavy a ťažšie sa organizmu trávi. Piť by sa malo hlavne medzi jedlami.

Na olovrant odporúčam jogurt, krajec chleba s nátierkou, oriešky s hrozienkami, zeleninu. Večera by mala byť ľahšia. Tí čo chcú schudnúť, by mali počas dňa postupne znižovať obsah sacharidov v jednotlivých jedlách, večera by ich teda mala obsahovať najmenej. Kto nestihol na obed mäso, tak aj mäso zo zeleninou. Kto má za cieľ pribrať či nabrať svalovú hmotu, môže si dať aj cestovinové jedlá či jablko s tvarohom a s kúskom kvalitnej čokolády.

► Existujú recepty pre každého, kto by chcel schudnúť?

Veľmi veľa ľudí sa vyhovára, že sú obézni preto, lebo to majú v génoch. Je to ale tým, že si preberáme stravovacie návyky našich rodičov, takže je takmer garantované, že deti budú mať také isté postavy. Čo sa týka genetiky, len jedno percento obéznych ľudí je skutočne obéznych preto, že to majú geneticky dané. Všetci ostatní to majú podmienené svojím životným štýlom. Preto si myslím, že v 99 percentách vieme jedálničkom i pohybom upraviť hmotnosť, pri tom jednom percente to vieme aspoň zmierniť. Záujemcom o zostavenie jedálnička v súčasnosti v poradni ponúkame vstupnú konzultáciu v hodnote 30 eur zdarma. Klient tak zaplatí len samotné zostavenie jedálnička.

► Kedy je človek obézny?

Medicínska diagnostika stanovuje obezitu na základe hodnôt BMI. Ukazovateľom je však aj obvod pása a bokov, ktoré majú svoje limity ako pre ženy, tak i pre mužov. Človek môže nástup obezity či rapídneho chudnutia spozorovať aj sám, ak si v krátkom časovom úseku musí kupovať novú veľkosť oblečenia, poprípade si zapínajú opasok na inej dierke ako zvyčajne. V poradni však kontrolujeme nielen celkové percento tuku v tele, ale tiež percento viscerálneho tuku, ktorý obaľuje vnútorné orgány. Ten je oveľa nebezpečnejší ako podkožný tuk. Dokonca veľa chudých ľudí, ktorí na prvý pohľad nevyzerajú, že by mali nadmerný obsah tuku, majú orgány obalené tukom, a potom aj vysoké zdravotné riziká.


VEGETARIÁN neje mäso. Nahradiť mäso syrom tofu nie je až taký prehrešok voči organizmu . Hrozí však nedostatok vitamínu B a niektorých aminokyselín, ktoré sa nachádzajú v svalovine. Pri správnej kombinácii jedál sa však dajú doplniť všetky potrebné látky.

VEGÁN neje žiadne výrobky živočíšneho pôvodu, len čisto rastlinnú stravu. Tam už často dochádza k rôznym nedostatkom určitých vitamínov či stopových prvkov v tele, títo ľudia by mali užívať výživové doplnky.







Regal Burger
Lekáreň Regia

Anketa